Наближення новорічних свят і нових карантинних обмежень спонукає споживачів частіше користуватися послугами електронної торгівлі. Через інтернет нині можна замовити все – від медичних масок та харчових продуктів до меблів і побутової техніки. Та як обрати прийнятний за ціною і якісний товар, якщо в очі його не бачив або оцінював за картинкою на екрані монітора?
ВРАНЦІ — ГРОШІ, ВВЕЧЕРІ — СТІЛЬЦІ
Згадуючи, як літературний герой Остап Бендер торгувався за стільці з коштовностями, варто пам’ятати: на відміну від реальних продавців, віртуальним дурити нас простіше. Тож принцип «спочатку гроші!» працює проти споживача.
Придбаний через інтернет товар зазвичай доставляють поштою. При цьому розрахуватися за покупку можна або постфактум, на пошті, або за передплатою, онлайн. За послуги з переказу коштів магазину пошта візьме комісію, тож вигідніше заздалегідь розрахуватися безпосередньо з продавцем — кинути йому кошти на платіжну картку. Втім, досвідчені покупці радять цього не робити. Краще сплатити за товар уже тоді, коли отримаєте його на руки. Бо якщо натрапите на шахрая, то через бажання зекономити кілька десятків гривень втратите набагато більшу суму.
Переконалася в тому, коли навесні, під час першої хвилі пандемії, замовляла медичні маски через сайт інтернет-магазину. Тоді за них правили спочатку по 25, а потім по 15 грн за штуку. Вигідніше було купувати великими партіями, тому замовляла відразу на всіх родичів. Але так їх і не дочекалася. Телефон продавця не відповідав. Електронною поштою зв’язатися з ним теж не вдавалося. Тож тільки раділа, що не переказала шахраям кошти заздалегідь.
РЕПУТАЦІЯ ПРОДАВЦЯ МАЄ ЗНАЧЕННЯ
У моєму випадку мав значення ще один нюанс. Маски замовляла на сайті відомого інтернет-магазину. Він доставляє товар вчасно практично в кожен куточок України й має гарну репутацію. Але на його майданчику реалізують свої товари й інші фірми та окремі підприємці. Частина з них почала працювати зовсім нещодавно, тому про таких продавців не знайдеш жодних відгуків в інтернеті, щоб скласти бодай якесь враження щодо їхньої надійності. Саме в них і замовила маски, адже пропонували товар дещо дешевше і дрібнішою партією, ніж конкуренти.
Через два з половиною тижні пролунав дзвінок від згаданого інтернет-магазину. Менеджери цікавилися, чи отримала я засоби індивідуального захисту. Відповіла, що ні. Тоді запитали, чи бодай передзвонив мені продавець масок. Ні, не спромігся.
У розмові з’ясувалося, що не одну мене «кинув» запопадливий підприємець. При цьому деякі покупці мали необережність сплатити за маски наперед, адже так було дешевше. І мусили попрощатися зі своїми кревними. Я ж не втратила нічого, окрім часу. Бо за будь-який товар звикла розраховуватися безпосередньо на пошті — перед тим, як отримати його на руки. Замовляти товар післяплатою завжди безпечніше!
ЗВАЖАЙТЕ НА ЦІНУ ДОСТАВКИ
Є інтернет-сервіси, які дозволяють порівняти ціни на один і той самий товар у різних магазинах і знайти найдешевший. На одному з таких замовляла меблі. Привабив харківський інтернет-магазин, який пропонував дивани та ліжка набагато дешевше. Проте коли порівняла вартість доставки одного й того самого дивану з Харкова та Києва, зрозуміла, що жодних цінових переваг не відчую. Мешкаю в столиці, тож тут його і придбала. Хоч цей диван був дещо дорожчий, зате доставили швидше та дешевше. Тому ще одна порада: перш ніж замовити товар, дізнайтеся про вартість, час і спосіб його доставки.
НЕ ЛІНУЙТЕСЯ ОГЛЯДАТИ ТОВАР
Щоб не придбати «кота в мішку», не лінуйтеся хоча б оглядати товар перед тим, як за нього сплатити. Повчіться на моєму сумному досвіді.
Одного разу замовила поштою стильну шафу білого кольору — з доставкою на домашню адресу. Кур’єр привіз її в розібраному вигляді, гарно запаковану. «Оглядати будете?» — чемно запитав. «Та ні!» — відмовилася я за браком часу.
Коли наступного дня розгорнула пакування, виявила пошкоджені брудні фасади моєї білосніжної шафи, які ані відреставрувати, ані бодай якось замаскувати не було жодної можливості! Звернувшись до пошти з претензіями, почула щось на зразок «треба було раніше думати!» За правилами мала оглянути шафу, перш ніж забрати. Адже продавець міг відправити вже пошкоджену річ. Той теж від мене відмахнувся: мовляв, не виключено, що саме на пошті її і пошкодили.
У тому випадку закон був не на моєму боці.
КІЛЬКА ПОРАД НАОСТАНОК
Купуйте речі у великих інтернет-магазинах із гарною репутацією, особливо якщо йдеться про дорогі меблі чи, приміром, побутову техніку. Якщо наважитеся придбати річ у щойно створеній або невідомій інтернет-крамниці, спочатку зберіть на неї «досьє», погугливши в мережі. Зайдіть на її сайт, подивіться, чи є фізична адреса з конкретною вулицею і номером будинку, а також кілька контактних телефонів. Відсутність таких даних має викликати підозру!
Зателефонуйте до магазину й поцікавтеся, як можна оплатити товар та повернути його і свої гроші в разі, якщо не підійде (наприклад, куртка виявиться замалою за розміром) або надійде ушкодженим.
Якщо магазин продає товар лише за стовідсотковою передоплатою, це теж має викликати підозру. Якщо ж наважитеся купити дорогу річ на таких умовах, принаймні поцікавтеся, чи має магазин розрахунковий рахунок у банку. Краще перевести кошти на нього, а не на платіжну картку підприємця. Особливо, якщо купуєте меблі або замовляєте їх виготовлення. В першому випадку в разі виникнення претензій зможете розшукати продавця та повернути свої гроші. В другому — вам буде важко довести, що сплатили саме за товар, а не подарували комусь свої кошти чи не віддали борг.
Перш ніж зробити замовлення, вивчіть правила обміну, повернення та гарантійного ремонту товару. Така інформація має міститися на сайті продавця. Якщо її немає — не купуйте у нього нічого дороговартісного.
Замовляючи побутову техніку, звертайте увагу на наявність гарантійного талону на товар. Зазадалегідь поцікавтеся у продавця, чи буде надано гарантію на товар і на який термін, та до яких сервісних центрів можна буде звернутися. Пам’ятайте, що в гарантійному талоні на придбану побутову техніку має бути відповідна печатка продавця.
Якщо вам надіслали пошкоджений товар, вимагайте у продавця замінити його на аналогічний, але якісний, або повернути вам сплачені кошти. Якщо ваші вимоги ігнорують, звертайтеся до місцевого управління Держпродспоживслужби або одразу до суду. Подбайте про те, щоб у разі чого змогли довести факт купівлі чи замовлення товару. Зберігайте протягом усього гарантійного строку квитанцію про оплату, відповідну переписку з магазином, угоду купівлі-продажу чи акт приймання-передачі товару.
Інна ПОЛЯНСЬКА.