Про ймовірність скасування обов’язкового ведення підприємствами Книги відгуків та пропозицій, яку часто називають просто «Книгою скарг», почали говорити ще на початку минулої осені, однак відповідне рішення уряд ухвалив лише нещодавно. І якщо бізнес очікував на нього, то багатьом українцям незрозуміло, як тепер за необхідності будувати стосунки із недобросовісними виробниками, продавцями, надавачами послуг.
НАВІЩО СКАСУВАЛИ?
Ініціатором анулювання Книги відгуків та пропозицій виступило Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, фахівці якого підрахували, що це дасть змогу бізнесу щороку заощаджувати до 125 млн. грн. Головним чином через послаблення тиску на підприємства, які змушені витрачати значні кошти на організацію виконання вимог: призначення відповідального за ведення книги, забезпечення щоквартальної перевірки якості цього процесу, розгляд звернень, зберігання листів та підготовку звітів.
Крім низької ефективності, суттєвим недоліком Книги відгуків та пропозицій називають також те, що, залишаючи у ній запис, споживач мусив вказувати свої персональні дані (наприклад, прізвище, ім’я та по батькові, поштову адресу), якими досить легко могли заволодіти зловмисники, адже доступ до неї фактично мав будь-хто.
ЩО ДАЛІ?
Попри побоювання, насправді після відміни Книги відгуків та пропозицій у споживачів залишається достатньо комунікаційних можливостей для подання скарги. Зокрема згідно зі ст.1 Закону України «Про звернення громадян» кожен має право звертатися із пропозицією або скаргою до органів державної влади, місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, письмово чи відправивши її електронною поштою. Отримавши ваш лист, адміністрація підприємства зобов’язана протягом 30 календарних днів повідомити про результати його розгляду.
Що ж до інших важелів впливу, то, як і раніше, можна звертатися із скаргою до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (тел. гарячої лінії (044) 354-77-80), до Державної фіскальної служби України (тел. контакт-центру 0 800 501 007), на урядову гарячу лінію 1545, до місцевих органів влади та суду.
Віктор МИРОНЕЦЬ.