Напередодні П’ятдесятниці на запитання читачів, що стосуються Зелених свят, відповідає архімандрит Свято-Михайлівського Золотоверхого чоловічого монастиря Лаврентій (ЖИВЧИК).
ЧОМУ СВЯТКУЄМО?
Якщо в Писанні сказано: один Бог, то чому святкуємо Трійцю?
Олена. Тернопільська область.
– У день Пресвятої Трійці на рівні церковних молитов сповідується догмат Церкви, за яким Бог – Один, але в трьох Особах: Бог Отець, Бог Син і Бог Дух Святий. Один Бог через єдину Божественну сутність, а не три Боги!
Як це збагнути? Якщо про трьох конкретних людей можемо сказати, що в них єдина природа, тобто людська сутність, але водночас ці троє – різні істоти, то про Особи Бога так сказати неможливо. За умови існування однієї сутності існують три Особи Трійці, які водночас є однією Істотою – нероздільним, незлитним, незмішуваним Богом.
У творах богословів можна знайти різні аналогії для пояснення троїчного буття Бога. Перша з них – сонце, знане нами як небесне тіло, і водночас – джерело тепла і світла. Тож кожна з Осіб Трійці є Богом у всій повноті. Недаремно Христос повчав апостолів: той, хто Його бачив, бачив і Отця Небесного. Така само троїчність і одночасність властива й дії Бога у світі: Бог Отець велить, Бог Син творить і Бог Святий Дух звершує в добрі та красі.
Осіняючи себе хресним знаменням, ми промовляємо: «В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа», бо саме такий порядок знаходимо в Євангелії, і він не принижує чи применшує значення котроїсь із Осіб Трійці, але відображає триєдину дію Бога в світі. Саме на основі Писання було сформульоване й висловлене вчення Православної Церкви про Трійцю.
СУТЬ ТРАДИЦІЇ КЛЕЧАННЯ
Який зміст вкладає Церква у традиційне прикрашення на Трійцю наших осель і храмів зеленими гілками й освячення букетів?
Леонід. Вінницька область.
– Квіти в руках вірних під час молитви символізують дари Святого Духа, а зелене гілля, що тріпоче на вітрі, повертає нас до дня П’ятдесятниці; про нього у Книзі Діянь апостолів сказано: апостоли, перебуваючи в сіонській горниці, раптом відчули порив вітру, після чого на них зійшов Дух Святий.
ПРО «РУСАЛЧИН» ТИЖДЕНЬ
З етнографії відомо: Зелені Свята в народі здавна називали ще «Русальним», або «Русалчиним», тижнем. Звідки таке визначення і що про це каже Церква?
Ніна. Київщина.
– Насправді ця назва, попри всі хитросплетіння народної міфології, до русалок не має жодного стосунку. В давнину на заході Римської імперії свято Трійці називали «Пасхою троянд», що латинською мовою звучало як «pascha rosarum», «rosalia». Через грецьку мову ця назва потрапила до слов’янських народів. Трансформуючись і вбираючи мовні особливості слов’ян, із латинського «розалія» поступово утворилося наше «русалія».
До речі, в офіційному календарі Румунської Православної Церкви свято Трійці так і називається – «Rusalii».
Шукала відповіді Ольга ГОЙДЕНКО.