ЯК ПРИДБАТИ КВИТКИ?
Є кілька способів придбання квитків:
* через сервіс придбання електронних проїзних документів https://booking.uz.gov.ua/
* у касах;
* у м. Київ — за телефоном +38 0 (44) 309-70-50 (з доставкою).
Також це можна зробити через Приват 24 та інші сайти, але в ціну можуть бути включені послуги цих сайтів, тож радимо порівнювати вартість.
Перевага придбання квитка через https://booking.uz.gov.ua/ у тому, що створивши особистий кабінет, можна в разі потреби повернути квиток за хвилину, не відвідуючи касу на залізничному вокзалі.
КОЕФІЦІЄНТИ ІНДЕКСАЦІЇ У ВНУТРІШНЬОМУ СПОЛУЧЕННІ
Ставки квитка і плацкарти у внутрішньому сполученні диференційовані залежно від дальності поїздки, категорії поїзда та вагона. До вартості квитка і плацкарти застосовують:
- коефіцієнти індексації тарифного регулювання за календарними періодами року (13 періодів)
Період відправлення поїзда |
Коефіцієнт індексації |
01.01 — 10.01 | 1,07 |
11.01 — 20.01 | 0,95 |
21.01 — 31.01 | 0,85 |
01.02 — 29.02 | 0,94 |
01.03 — 31.03 | 1,01 |
01.04 — 27.04 | 1,02 |
28.04 — 08.05 | 1,03 |
09.05 | 0,8 |
10.05 — 31.05 | 1,01 |
01.06 — 31.08 | 1,07 |
01.09 — 30.09 | 1,02 |
01.10 — 24.12 | 0,93 |
25.12 — 31.12 | 1,1 |
- коефіцієнти зниження –- 0,9 (по вівторках та середах) та підвищення –- 1,1 (по п’ятницях та неділях) за днями тижня.
Крім того, залежно від рівня сервісних послуг у поїзді (вагоні) застосовують коефіцієнти фірмовості. У ціну проїзного документа включають вартість квитка, плацкарти, податок на додану вартість, страховий збір (страховий платіж), плату за продаж проїзного документа (комісійний збір) та за бажання пасажира — плату за користування комплектом постільних речей та інші послуги.
Розгляньмо, як варіюється вартість, на прикладі поїздки з Києва до Вінниці.
Приміром, потрібен квиток на понеділок, 15 липня. У цьому напрямку курсує чимало поїздів. Вибираємо щоденний потяг 771К Київ–Хмельницький. Ціна квитка в понеділок, четвер та суботу — 320,93 грн., у вівторок та середу -– 296,33 грн., у п’ятницю та неділю –- 345,50 грн. (це в період з 1.06 по 31.08, а в же с 1.09 ціна в понеділок, четвер і суботу становитиме 309,43 грн., у вівторок та середу -– 285,98 грн., у п’ятницю та неділю –- 332,87 грн.
Отже, вартість квитка впродовж усього року найвища у п’ятницю та неділю в період 1.06–31.08 та 1.01–10.01. Найнижча — у вівторок та середу, якщо ці дні припадають на 9.05, на період 21.01–31.01 та 1.10– 24.12
Також треба знати, що купуючи квиток на Вінницю на цей же понеділок, але на інший потяг (приміром, 7690 Київ–Кам’янець-Подільський), доведеться сплатити 294,99 грн., тобто дешевше. Тож якщо ціна для вас має значення, вибирайте відповідний день та поцікавтеся, який поїзд дешевший (якщо їх у цьому напрямку кілька). Якщо маєте доступ до Інтернету, заходьте на сайт https://booking.uz.gov.ua, і там знайдете інформацію про поїзди та ціни.
ПОВЕРНЕННЯ ПРОЇЗНИХ ДОКУМЕНТІВ
У житті трапляється всяке, і може статися, що доведеться повернути проїзний документ. Це можна зробити в будь-якому пункті продажу проїзних документів перевізника, пред’явивши в касі повернення платежів проїзний документ і документ, що посвідчує особу (паспорт громадянина України, паспорт громадянина України для виїзду за кордон, посвідчення водія тощо). Повернення проїзних документів до відправлення поїзда можливе як особисто, так і іншими особами.
Якщо пасажир відмовився від поїздки з особистих причин у термін не менш ніж за 24 год. до відправлення поїзда, то йому виплачується повна вартість квитка і плацкарти; від 24 до 9 год. до відправлення поїзда — повна вартість квитка і 50 відсотків вартості плацкарти; менш ніж за 9 год. до відправлення поїзда — повна вартість квитка, а вартість плацкарти не виплачується; після відправлення поїзда, але не більш ніж через 1 год. після його відправлення — 10 відсотків вартості квитка і плацкарти. Більш ніж за 1 год. після відправлення поїзда, на який оформлено проїзний документ, повернення платежів не проводиться.
Додатково можлива комісія за повернення квитка (як послуга каси – та через Інтернет 50 грн. комісія на купейний білет)
У разі повернення проїзних документів з вини перевізника пасажиру повертають у повному обсязі кошти, сплачені ним під час придбання проїзного документа, у тому числі за послуги, пов’язані з резервуванням місць.
ЯКОЮ МАЄ БУТИ ТЕМПЕРАТУРА У ВАГОНАХ?
У зимовий, перехідний період температура повітря у вагонах усіх типів має бути плюс 20 (+/-2) градусів, тобто 18–22 градуси, а влітку — плюс 24 (+/-2) градуси, тобто 22–26 (тільки у вагонах, обладнаних кондиціонерами).
КОНДИЦІОНЕР У ВАГОНІ
Подорож у вагоні, не обладнаному кондиціонером, менш комфортна, але вона має й відповідну вартість. Якщо вагон обладнано кондиціонером, це не зазначається на проїзному документі. А якщо ні, на ньому зображено перекреслену сніжинку та написано «Без кондиціонування».
Поскаржитись на невідповідну температуру, якість постільної білизни тощо можна, зателефонувавши на гарячу лінію «Якість та сервіс» 0 800 503 111. Починаючи з січня 2019 р. 73 відсотки звернень до контактного центру «Укрзалізниці» оператори вирішують у режимі реального часу, а не просто фіксують. Із тих заявок, які залишаються до розгляду, 30 відсотків вирішують протягом години. Одними з перших нововведень стали обов’язкові кол-беки та вихідні дзвінки. Тобто якщо зв’язок переривається чи пасажир не дотелефонувався, оператор обов’язково зателефонує йому. Регламент реагування при критичній ситуації (коли пасажир їде в поїзді й це стосується його комфорту) —- до 15 хв. У зв’язку з тим, що поїзд перебуває в русі й мобільні оператори не можуть забезпечити стабільний зв’язок, максимальний термін, за який оператор повинен зателефонувати клієнту й уточнити, чи розв’язано його проблему, —- до 1 год. У нічний час, з 0 до 6 год., пасажира не турбують.
ЯКЩО НЕ ЗАДОВОЛЬНЯЄ ЯКІСТЬ ПОСЛУГ
У разі виникнення прецедентів з неналежним обслуговуванням у поїздах, на вокзалах або перевезенням безквиткових пасажирів слід також телефонувати на гарячу телефонну лінію «Укрзалізниці». Також у кожного начальника поїзда є книга скарг і повідомлень, яку він зобов’язаний надати за першою вимогою.
ПЛАТНІ Й БЕЗПЛАТНІ ПОСЛУГИ
Інформацію про вичерпний перелік послуг і їх вартість пасажири можуть довідатися у провідника вагону або начальника поїзду. Серед платних послуг зокрема:
* експрес-передачі пасажирськими поїздами (тільки по території України);
* продаж пасажиру в поїзді чаю, кави, мінеральної води, пива, соків. На всі напої, що продають у поїздах далекого сполучення, — чай, каву, кавовий напій (3 в 1) та воду встановлена єдина ціна — 10 грн. Заплатити за напій можна, купуючи квиток, і на свій вибір отримаєте чай, каву чи воду;
* видача письмових довідок на прохання пасажира;
* знімання з поїзда ручної поклажі пасажирів, які відстали від поїзда;
* організація харчування пасажирів на вокзалах та в поїздах;
* розповсюдження періодичних друкованих видань, карт, буклетів, журналів;
* користування залами підвищеної комфортності;
* реалізація одноразового посуду;
* замовлення по рації носія у вагоні пасажирського поїзда;
* користування на шляху прямування поїзда холодильником та мікрохвильовою піччю.
ЯКЩО НЕ КУПУВАЛИ ПОСТІЛЬНУ БІЛИЗНУ
Постільну білизну, матрац, подушку, ковдру пасажирам надають за окрему плату. Користуватись матрацом та подушкою безкоштовно не можна.
СКІЛЬКИ КОШТУЄ КОМПЛЕКТ?
У поїздах АТ «Укрзалізниця» вартість користування комплекту постільної білизни в купейних та плацкартних вагонах усіх категорій поїздів — 50 грн., а у вагонах СВ та РІЦ усіх категорій поїздів — 60 грн.
ІНШІ ПРАВА
Пасажир має право на безплатне перевезення із собою однієї дитини віком до 6 років, а також 36 кг ручної поклажі. Ще одне популярне запитання: «Чи повинен я прибирати за собою постіль?» також чітко прописане: не повинен — це обов’язок провідника, але якщо вам не важко, зробіть це самі. А ось попереднє застилання полиць постільною білизною здійснюється провідниками лише у вагонах СВ. За бажанням пасажирів провідник надає допомогу в цьому людям із інвалідністю, хворим, особам похилого віку, пасажирам із малими дітьми.
Під час поїздки пасажир може безкоштовно користуватися гарячою водою, склянками і необхідними медикаментами з аптечки вагона. Аптечок має бути 5: у першому, останньому вагоні, в СВ-вагонах та у вагоні, де перебуває начальник поїзда). Апарату для вимірювання тиску в аптечках не передбачено через його розміри. Ви також маєте право користуватися розеткою та ременями безпеки. Розбудити пасажира при під’їзді до станції прибуття -– також обов’язок провідника.
Закінчення матеріалу з відповідями на питання: де розмістити багаж, чи потрібно платити за туалет на вокзалі, кому належить нижня полиця, що робити, якщо не пощастило з попутниками або ваше місце зайнято, якщо в поїзді стало зле чи ви не встигли на поїзд, можна переглянути за покликанням: https://poradnica.com.ua/shho-treba-znati…tseyu-chastina-2/
Лідія ГЕРАЩЕНКО.
Сергій ЧЕРНЯВСЬКИЙ.