Незалежно від пори доби, відбуваються тисячі покупок – у магазинах, торговельних центрах, Інтернеті. Армії фахівців поспішають на виклики, усувають несправності, будують, шиють, лагодять, допомагають. На жаль, іноді якість товарів та наданих послуг, м’яко кажучи, не найкраща. І добре, якщо адміністрація магазину чи майстер із розумінням ставляться до ситуації, але буває й так, що знайти спільну мову з ними непросто. Що ж робити за таких обставин?
Насамперед не боятися вимагати справедливості. Саме через те, що не всі захищають свої права, а дехто їх взагалі не знає, недобросовісні представники сфери торгівлі та обслуговування відчувають свою безкарність. Хоча насправді це не так, і за бажання можна притягнути до відповідальності кожного з них. Головне – мати бажання й обрати правильний алгоритм дій.
Про це не всі задумуються, однак захист наших прав розпочинається ще на етапі здійснення покупок чи замовлення послуги, тому завжди звертайте увагу навіть на найменші дрібниці. Уважно ознайомтеся з інформацією про товар (послугу), його особливості та вимоги щодо експлуатації. Купуючи побутову техніку, не забудьте зробити відмітку про продаж у технічному паспорті та гарантійному талоні. Звичайно, обов’язково вимагайте, щоб вам видали чек або, якщо немає касового апарата, інший документ, який засвідчує факт купівлі саме у цього продавця.
Якщо товар виявився неякісним, згідно із Законом України «Про захист прав споживачів» маєте право вимагати усунення недоліків, заміни товару або відшкодування коштів. Для цього у письмовій формі потрібно подати виробнику, продавцю або виконавцю заяву із вимогою, другий екземпляр якої з поміткою про її прийом залиште у себе. Буває й так, що заяву не хочуть брати, у такому випадку надішліть її поштою на адресу підприємства, організації або магазину рекомендованим листом із повідомленням про вручення.
Не отримавши відповіді на свій запит, маєте право звернутися до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів або її територіальних органів, які працюють у всіх областях. Закон України «Про звернення громадян» передбачає можливість подачі заяви усно (на особистому прийомі чи по телефону через визначені контактні центри і телефонні «гарячі лінії») та письмово (надіслане поштою чи передане до відповідного органу).
Щоб ваше звернення розглянули, у ньому потрібно вказати прізвище, ім’я, по батькові, адресу місця проживання та викласти суть порушеного питання, заяви, скарги чи вимоги. Письмове звернення слід підписати і зазначити дату подачі. До заяви треба також додати копію документа, що підтверджує факт купівлі, копію технічного паспорта (якщо йдеться про побутові товари) та за необхідності інші документи, які стосуються розгляду вашої справи.
Згідно з Законом України «Про звернення громадян» відповідь вам мають надати протягом місяця. А якщо і це не допоможе, звертайтеся з позовом до суду – за місцем проживання, укладання (виконання) договору або знаходження відповідача.
Підготував Віктор МИРОНЕЦЬ.