Початок матеріалу “Що треба знати, подорожуючи залізницею” можна переглянути за покликанням: https://poradnica.com.ua/4-serpnya-den-za…chi-zaliznitseyu/
НА ВЕРХНІЙ ПОЛИЦІ
У разі подорожі на верхній полиці можна взяти у провідника ремінь безпеки (як для дитини, так і дорослого пасажира). Якщо, на вашу думку, цей засіб безпеки недостатньо міцний, попросіть його замінити. За відсутності ременів негайно звертайтеся на гарячу лінію «Якість та сервіс» за номером 0 800 503 111 (дзвінки з усіх телефонів та операторів безкоштовні).
ДЕ РОЗМІСТИТИ БАГАЖ?
Щодо цього питання між пасажирами верхніх і нижніх полиць нерідко виникають суперечки. Чи може пасажир із верхньої полиці розміщувати свій багаж під нижньою? У «Правилах перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України» зазначено, що в пасажирських купейних, плацкартних та спальних вагонах ручна поклажа осіб, які займають нижні місця, розміщується у рундуках під нижньою полицею, а верхні — на третіх полицях плацкартних вагонів, у нішах купейних вагонів, на верхніх спеціальних полицях спальних вагонів. Отже, переважне право на використання рундука має пасажир із нижньої полиці. Втім, погодьтеся, виховані люди завжди можуть домовитись.
КОМУ НАЛЕЖИТЬ НИЖНЯ ПОЛИЦЯ?
Поширена ситуація: пасажир, придбавши проїзний квиток на верхню полицю, бажає посидіти на нижній чи поїсти за столом, для чого йому також потрібна нижня полиця. Чи має він на це право? Так, за згоди власника проїзного документа на нижню полицю. Втім, трапляється, що пасажир із нижньої полиці не погоджується або ж пасажир із верхньої вперто сидить на нижній і не хоче займати своє місце. У такому разі треба домовлятися: вихована людина сама запропонує скористатися на певний час нижньою полицею, а пасажир із верхньої не зловживатиме запрошенням і не займатиме чуже місце довго.
НЕ ПОЩАСТИЛО З ПОПУТНИКАМИ?
На жаль, іноді трапляється й таке. Якщо сусід по купе порушує правила проїзду і громадський порядок, перебуває у явно вираженому нетверезому стані та заважає спокою інших пасажирів, він може бути видалений з потяга. Це передбачено «Правилами перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України». На проїзному документі проставляють відмітку «Відмовлено в перевезенні на підставі пункту 8.38 Правил». Але спочатку попросіть провідника втихомирити його.
ПЕРЕВЕЗЕННЯ ДІТЕЙ
Діти у віці до 6 років, які не займають окремого місця, мають право на безоплатний проїзд без проїзного документа. Діти від 6 до 14 років здійснюють поїздки у пасажирських вагонах усіх категорій з оплатою вартості проїзду у розмірі 75 відсотків вартості проїзду дорослого пасажира. До 14 років дитина може подорожувати в пасажирських поїздах тільки в супроводі дорослого. Посадку в поїзд дітей до 16 років здійснюють за пред’явленням документів, що посвідчують вік.
СПЕЦВАГОН ДЛЯ ЛЮДЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ
Щоб замовити такий спецвагон, потрібно:
- не пізніше, ніж за 5 діб до відправлення поїзда, оформити замовлення на перевезення. Заявки на включення до складу поїзда спеціального вагона для перевезення людини з інвалідністю, яка пересувається на візку, можна подати письмово або за телефоном начальнику залізничного вокзалу (станції) у містах (обласних та районних центрах). Замовлення приймають як від самих осіб з інвалідністю, так і їхніх представників;
- щоб оформити замовлення на перевезення у спецвагоні, передусім необхідно пред’явити посвідчення особи з інвалідністю, а також надати необхідну для заявки інформацію (особисті дані пасажира, номер посвідчення, контактні телефони, дати прийому замовлення та виїзду, станції відправлення/призначення). У заявці неодмінно слід зазначити, чи необхідна пасажиру допомога під час посадки у вагон та висадки з нього. Про результат замовлення людину з особливими потребами чи її контактну особу повідомлять упродовж 2 діб (не враховуючи вихідних), а за відсутності можливості надати спеціалізований вагон запропонують інші варіанти поїздки.
Перед посадкою потрібно завчасно звернутися до чергового по вокзалу, щоб зареєструватись (не пізніше, ніж за 2 доби) й отримати інформацію про розташування причіпного спецвагона в складі поїзда, а також — по допомогу при посадці у вагон чи з доставкою до вагона ручної поклажі. У 2018 році таких заявок було майже 2 тис.
ЯКЩО ВАШЕ МІСЦЕ ЗАЙНЯТО
Якщо ваше місце в поїзді зайняв інший пасажир, провідник зобов’язаний надати вам інше. Якщо воно розташоване у вагоні вищого класу, доплату не передбачено, але якщо нове місце у вагоні класом нижче, вам зобов’язані повернути різницю у вартості квитка.
ПОСАДКА НА ПРОМІЖНИХ СТАНЦІЯХ
На проміжних станціях пасажир має право сідати в будь-який вагон поїзда. У кожному пасажирському вагоні мають вивісити інформацію про розклад руху цього поїзда, послуги, які надають у потязі, про місцезнаходження книги скарг, номер вагона, в якому перебуває начальник поїзда, тощо. На доступному місці має бути план евакуації, пам’ятка для пасажирів у випадку пожежі, права та обов’язки пасажирів та провідників. Як правило, все це розміщують біля купе провідника.
ЯКЩО В ПОЇЗДІ СТАЛО ЗЛЕ
Супроводження пасажирських поїздів медичним працівником не передбачене, але згідно з наказом Міністерства транспорту України від 20.11.2001 р. №804 поїзди оснащені медичними аптечками. Тому кожен пасажирський вагон має бути оснащений медичною аптечкою (додатково штабний вагон — опломбованою аптечкою на випадок аварії). За необхідності пасажир може звернутися по аптечку до провідника.
Аптечки розраховані на надання працівниками поїзних бригад долікарської допомоги пасажирам. При укомплектуванні звичайних аптечок для кожного вагона структурні підрозділи орієнтуються на перелік ліків, рекомендований Міністерством охорони здоров’я України для автомобільної аптечки першої допомоги. До звичайної медаптечки включають жарознижувальні, кровоспинні, знеболювальні, серцеві ліки, що не потребують призначення лікаря, джгут для зупинки артеріальної кровотечі, бинти стерильні та нестерильні, вата, лейкопластир, розчин діамантової зелені, розчин перекису водню та ін. Апарат для виміру тиску до аптечки не входить через розмір. До аварійної медаптечки додатково включають мазь від опіків.
Якщо самопочуття пасажира швидко погіршується, начальник поїзда може викликати бригаду швидкої допомоги до найближчої станції. Крім того, кваліфіковану допомогу надають у медичних пунктах на вокзалах залізниці.
ЯКЩО НЕ ВСТИГЛИ НА ПОЇЗД
У разі запізнення на поїзд з особистих причин пасажир має право повернути невикористаний проїзний документ після відправлення поїзда, але не більше ніж за годину після його відправлення. У такому разі виплачують 10 відсотків вартості квитка і плацкарти.
Якщо пасажир відстав від поїзда на зупинці, слід негайно звернутися до начальника станції чи вокзалу. Той має інформувати про інцидент начальника наступної станції, де поїзд має зупинку не менш як 10 хвилин, та начальника поїзда. Адже необхідно забрати з поїзда речі та квиток. Після цього пасажиру безплатно оформлять квиток, щоб дістатися до станції, де чекатиме багаж. Там можна сісти в наступний потяг, аналогічний тому, від якого відстав пасажир. Дія квитка відновлюється.
ЯКЩО КВИТОК ЗАЛИШИВСЯ У ТОГО, ХТО ПРОВОДЖАЄ
У такому разі людина, в якої лишилися проїзні документи, має не пізніше, ніж за годину після відправлення поїзда, пред’явити їх начальнику станції (вокзалу), який її коштом дасть телеграму (телефонограму) начальнику поїзда, і той оформить проїзний документ. Проїзні документи, пред’явлені особою, яка проводжала пасажира, гасять штемпелем «Дійсність проїзного документа припинена по станції…».
ЧИ ПОТРІБНО ПЛАТИТИ ЗА ТУАЛЕТ НА ВОКЗАЛІ?
Зазвичай ця послуга платна, але постановою Кабміну «Про Порядок обслуговування громадян залізничним транспортом» від 19.03.1997 р. №252 передбачено, що всередині вокзалу або в безпосередній близькості від нього (чи пасажирської платформи) суб’єкт господарювання повинен забезпечити функціонування санітарних вузлів для безплатного користування пасажирів. Платні туалети і зали чекання підвищеного комфорту або з додатковими послугами на вокзалах можна відкривати для функціонування лише за наявності безплатних.
Якщо безплатні вбиральні з тих чи інших причин зачинені, пасажира зобов’язані безкоштовно пустити в платну, достатньо пред’явити квиток на поїзд або електронний квиток. У разі порушення ваших прав звертайтеся на гарячу лінію «Якість та сервіс».
ДОДАТКОВІ ПИТАННЯ
Дізнатися більше про правила перевезення залізницею можна з наказу «Про затвердження Правил перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України», а також на сайті АТ «Укрзалізниця» https://www.uz.gov.ua/ у розділі «Пасажирам» та в начальника поїзда з друкованої інструкції «Про затвердження Правил перевезення пасажирів залізничним транспортом України».
Лідія ГЕРАЩЕНКО.
Сергій ЧЕРНЯВСЬКИЙ.