В Україні продовжує працювати Програма медичних гарантій, якою передбачено надання всім пацієнтам необхідної медичної допомоги та лікарських засобів безоплатно. Її фінансування не зменшилось через війну. Лікарні отримують оплату від НСЗУ за надані пацієнтам медичні послуги в повному обсязі, запевняють у НСЗУ. Тому не варто відкладати лікування і боятись, що за нього доведеться платити.
А що робити пацієнтам у випадках, коли медичні заклади все ж таки відмовляють надавати безоплатно медичну допомогу чи ліки?
Найперше, треба переконатись, що відмова є безпідставною. Зокрема, що послуга входить до переліку безоплатних послуг у межах Програми медичних гарантій.
Програма медичних гарантій покриває всі основні види медичної допомоги: первинну, спеціалізовану, екстрену, паліативну допомогу та медичну реабілітацію, допомогу при вагітності та пологах, допомогу новонародженим у складних неонатальних випадках, ранню діагностику онкології тощо. Тобто консультації, обстеження, аналізи, госпіталізації та операції є безоплатними.
Отримати детальну інформацію про те, що входить до гарантованого безоплатного пакета, можна в контакт-центрі НСЗУ за номером 16-77. Зверніть увагу, що на офіційному сайті НСЗУ ці дані наразі закриті з міркувань безпеки.
Переконайтесь також, що заклад уклав договір з НСЗУ на відповідну послугу. За договором з НСЗУ працюють практично всі комунальні медзаклади країни — міські, районні та обласні лікарні, спеціалізовані медзаклади і деякі приватні, а також — лікарі ФОП. Детальні адреси закладів підкажуть в контакт-центрі НСЗУ.
Переконайтесь, що потрібний вам вид допомоги доступний у вашому регіоні. Через війну лікарні можуть бути перевантажені допомогою потерпілим, і на місцевому рівні може бути ухвалене рішення про тимчасове ненадання планової допомоги.
Проте ви маєте право на безоплатну медичну допомогу в будь-якому регіоні країни. Місце вашої реєстрації чи проживання не має жодного значення. Запитайте контакти закладів в інших регіонах за номером 16-77. Зателефонуйте до обраного закладу й уточніть деталі про необхідну процедуру.
Для пацієнта безоплатні не тільки медичні послуги, а й ліки. Зокрема з Нацпереліку — це базовий перелік лікарських засобів, які закуповують медзаклади. А також дороговартісні препарати, які закуповує держава й розподіляє по регіонах.
Перевірити наявність у медичному закладі препаратів з Нацпереліку можна на сайті eliky.in.ua та на сайтах місцевої влади в розділі охорони здоров’я, чи на сайті лікарні. Переконатись, що препарати, які держава закуповує централізовано, були придбані, можна на сайті МОЗ moz.gov.ua в розділі «Закупівлі ліків».
Якщо переконались, що ваші права порушують або вимагають гроші за послуги, що мають бути безоплатними, зверніться з офіційною скаргою.
АЛГОРИТМ ПОДАННЯ СКАРГИ
Якщо відмовляє лікар, напишіть скаргу до головного лікаря (медичного директора) закладу про неправомірні дії медика.
Якщо відмовляють на рівні керівництва лікарні, напишіть скаргу до Департаменту охорони здоров’я в вашому місті або регіоні. Або до власника медзакладу — відповідного органу місцевої влади. Зазвичай у назві лікарні зазначено, хто є власником.
Якщо не вдається вирішити проблему на місцевому рівні, подайте скаргу до НСЗУ: через контакт-центр або листом на поштову адресу м. Київ, пр. Степана Бандери, 19, індекс 04073, або на електронну адресу info@nszu.gov.ua
У скарзі потрібно вказати такі дані:
- прізвище, ім’я та по батькові, дату народження (у форматі день, місяць, рік народження);
- дату відмови в медичній послузі;
- повну назву лікарні — цю інформацію можна отримати в реєстратурі закладу, на сайті місцевого департаменту охорони здоров’я або в контакт-центрі НСЗУ;
- посаду, прізвище, ім’я та по батькові людини, яка порушила ваші права;
- детальний опис ситуації: в чому саме відмовили (або вимагали гроші), за яких обставин, яку суму витратили на допомогу або яку суму від вас вимагали;
- контакти, за якими з вами можна зв’язатися: номер телефону, електронна пошта.