Хочу на сторінках газети порушити дуже болючу тему – їзди на велосипедах по дорогах. Статистика ДТП на автошляхах вражає, і нерідко дорожні пригоди стаються за участі велосипедистів. Причому винні в них далеко не завжди водії авто. У сільській місцевості без велосипеда важко уявити життя, однак більшість не знають елементарних правил. І нерідко, на жаль, розплачуються за це життям чи каліцтвом. У цивілізованих країнах на дорогах є велодоріжки, але нам до того ще дуже далеко. Я і авто-, і велолюбитель, тому спробую дати оцінку і як водій, і як велосипедист.
Шановні велосипедисти! Навіть якщо живете в сільській місцевості й ніколи не виїжджаєте на пожвавлені автошляхи, вивчіть правила дорожнього руху. Це тоненька недорога книжечка, яка є навіть в Інтернеті. Велосипедист – повноцінний учасник дорожнього руху, і не можна виїжджати на дорогу, не знаючи правил. Навіть якщо ваш шлях пролягає від дому до магазину або їдете курною польовою дорогою, а назустріч вам комбайн, потрібно знати, як поводитися. А в правилах, зокрема, сказано, що рухатися по дорозі на велосипедах дозволено особам, які досягли 14-річного віку. Велосипедист має право керувати велосипедом, обладнаним звуковим сигналом та світловідбивачами: спереду – білого кольору, з боків – оранжевого, позаду – червоного. Для руху темної пори доби і в умовах поганої видимості на велосипеді повинен бути встановлений та увімкнений ліхтар (фара). Велосипедисту заборонено керувати велосипедом із несправним гальмом, звуковим сигналом, а в темряві й в умовах недостатньої видимості – з вимкненим ліхтарем (фарою) чи без світловідбивачів; перевозити пасажирів на велосипеді (за винятком дітей до 7 років, яких перевозять на додатковому сидінні, обладнаному надійно закріпленими підніжками).
Велосипедисти часто нехтують таким правилом, як своєчасне інформування інших учасників дорожнього руху про гальмування та повороти. Їхати треба по ходу руху автомобілів. Обганяти інші транспортні засоби за тими самими правилами, що й автомобілісти. Решта подробиць – у ПДР. Більшість авто нині обладнані відеореєстраторами, тож якщо порушником правил буде велосипедист (приміром, забуде дати сигнал про поворот), його провину легко довести. Але головне, звісно, – життя. Часто велосипедисти не знають, що їм не можна рухатися по автомагістралях або про те, що перетинати дорогу на пішохідному переході можна лише спішившись. І не лише водій авто, а й велосипедист не має права сідлати свого «двоколісного» в нетверезому стані.
Виїжджати на дорогу на велосипеді темної пори доби небажано, але якщо іноді така потреба виникає, тож хочу дати кілька порад. Не виїжджайте без ліхтаря (фари). Велосипедні світловідбивачі не завжди добре видно. А якщо їх немає взагалі, то велосипедиста не видно зовсім! Ліхтарі часто продають із кріпленням, що дуже зручно. Крім обов’язкових світловідбивачів, можна прикріпити їх на спиці на колесах або оснастити спиці діодними стрічками. Дуже зручний, до речі, налобний ліхтар. Важливо зробити помітним не лише велосипед, а й себе. Для цього найкраще придбати яскравий жилет зі світловідбивними вставками. Не забувайте й про інше екіпірування: не одягайте широкі штани, бо холоші можуть потрапити в ланцюг. Ніколи не катайтеся на велосипеді у навушниках та розмовляючи по мобільному телефону! За потреби придбайте спеціальну гарнітуру, щоб вивільнити руки. Велошолом та велоокуляри зазвичай мають лише ті, хто займаються велосипедним спортом. Однак не завадять вони і вам. Певно, дехто усміхнеться, уявивши в такому «прикиді» сусідську бабу Галю. А марно, бо черепно-мозкові травми – одна з найпоширенішних причин смерті в ДТП.
На наших дорогах є ще один ворог учасників дорожнього руху – ями та вибоїни. Тож якщо погано знаєте шлях – пильнуйте.
На пожвавлених трасах особливо уважними потрібно бути на перехрестях. Якщо поряд є автомобілі, звертайте увагу, куди вони їдуть, та на їх маневри. Та й загалом звертайте увагу на все, що відбувається довкола. Будьте особливо обережні, якщо виникає потреба повернути голову назад. Перш ніж зробити це, переконайтесь, що попереду немає ям та вибоїн. Уникайте поїздок в ожеледицю. Навчайте дітей безпечній їзді на велосипеді!
А наостанку – про ситуацію, яка страшенно обурює. Трасу Київ–Харків за містечком Бориспіль розділяє високий відбійник, аби люди не перебігали 6-смугову дорогу. А щоб мешканці населених пунктів, які розділяє траса, могли вільно (і головне – безпечно) пересуватися, зробили міст. І що думаєте? У відбійнику хтось (очевидно місцевий) зробив дірку. Нещодавно проїжджаю на авто і бачу, як трасу перетинає дядько з велосипедом. Міст – поряд. Пробачте, але якщо через таку людину станеться ДТП, шкода мені буде найперше водія авто…
Максим ПРИЩЕПА, велосипедист та автолюбитель.