Греко-католики 25 листопада згадують Полоцького архієпископа Йосафата. Жив він на зламі ХV–ХVІ ст. Іван Кунцевич, син бідного шляхтича з Володимира, приймає чернечий постриг і стає Йосафатом. Молодий монах, що вчиться у Вільно та вивчає правила св. Василія, пізніше стане архієпископом та заснує монаший орден Василіян. Йосафат розбудовуватиме церкву та загине мученицькою смертю, а пізніше буде доєднаний до лику святих.
Православні та греко-католики 26 листопада вшановують св. Іоанна Золотоустого, архієпископа Константинопольського з ІV ст. Він є одним із найвидатніших отців церкви, а за своє красномовство названий Золотоустим. Вважається, що саме він уклав літургію візантійського обряду, що відома як літургія Івана Золотоустого та звершується в східних католицьких та православних церквах.
Православні та греко-католики 27 листопада вшановують апостола Пилипа, одного з 12-ти апостолів. Про нього розповідають три Євангелія та Діяння Апостолів. Свято Пилипа є останнім святом перед Різдвяним постом, тож у цей день традиційно робили пилипівські вечорниці.
У православних та греко-католиків 28 листопада розпочинається Різдвяний піст, ще відомий як Пилипівка. Різдвяний, бо триватиме до Різдва і завершиться 6 січня, а Пилипівка, бо ж починається на другий день після свята Пилипа. Перші згадки про цей піст датуються ІV ст., та лише в ХІІ ст. за рішенням Константинопольського патріарха Різдвяний піст стає 40-денним, таким, яким є й зараз. 40 днів посту в Священному Писанні завжди передували важливим подіям. Так постували пророки Мойсей та Ілля, так постував Христос, перш ніж розпочати свою публічну діяльність. Тож Пилипівський піст має приготувати християн до великої події — Різдва Христового.
Римо-католики та лютерани 29 листопада святкують першу неділю Адвенту, який триватиме чотири тижні й закінчиться 24 грудня. З латини Адвент перекладається як «прихід». Це час підготовки та очікування Різдва. В більшості церков є спільна традиція святкування Адвенту: в першу його неділю запалюється лише одна свічка, в другу — дві і так усі чотири неділі, що має символічне значення — з наближенням Різдва стає світліше.
Марина ЧОРНА, релігієзнавець.