Православні та греко-католики 17 грудня згадують великомученицю Варвару, доньку заможного язичника, яка таємно прийняла християнство. Вона жила на зламі ІІ–ІІІ ст. в Римській імперії, в часи гонінь християн, тож за віру її катували, і Варвара прийняла мученицьку смерть. Тривалий час мощі святої зберігалися в Константинополі, та коли донька візантійського імператора Олексія Комніна на ім’я Варвара одружилася з київським князем Святополком Ізяславовичем, то перевезла до Києва й мощі своєї покровительки. Зараз вони зберігаються у Володимирському соборі.
Вірменська церква 19 грудня згадує святого царя Абгара, який правив Вірменією в І ст. і прийняв християнство. Цар багато чув про чудо зцілення Христа, й коли сам захворів на проказу, відправив посланців до Ісуса, аби Він і його зцілив. Передання розповідають, що Христос відповів: «Блаженний, що увірував в Мене не убачивши мене», проте обіцяв вислати до царя одного зі своїх апостолів, яким став Фаддей, що й зцілив царя. Також Христос умився і приклав до обличчя білий плат, на якому лишився відбиток Його обличчя і який Він віддав посланцям. Тож ікона, відома як Спас Нерукотворний, у Вірменії знана як Абгарський образ.
Православні та греко-католики 19 грудня святкують Миколая Чудотворця. Він був єпископом міста Мира та, за переданнями, брав участь у І Вселенському соборі. Життя святого оповите легендами, згідно з однією Миколай дізнався про трьох бідних сестер і потайки щоночі через вікно підкидав їм золото, аби мали придане і могли вдало одружитися. Звідси й пішла традиція анонімних подарунків на Миколая. Та легенда розповідає далі, що батько доньок хотів дізнатися, хто ж приносить золото, тому в третю ніч чатував під вікном. Тоді Миколай заліз через комин, аби лишити останній подарунок. Тож наслідуючи його, Санта-Клаус так досі й лазить через комин, аби потайки лишати дарунки.
Лютерани та римо-католики 20 грудня святкують четвертий тиждень Адвенту. В цей день лютерани згадують Марію, матір Христа, й говорять про подвійне свято — наближення Різдва та Другого пришестя, а римо-католики під час літургії читають псалми Давида та Книгу Самуїла зі старозавітними пророцтвами про прихід Месії.
Марина ЧОРНА, релігієзнавець.