Римо-католики 10 лютого згадують святу Схоластику Нурсійську, яка шанується не лише католиками, а й православними та англіканами. Жила вона на зламі ІV–V ст. на території сучасної Італії і була сестрою-близнючкою святого Бенедикта. Сестра наслідувала релігійний спосіб життя брата, тож коли Бенедикт заснував монастир, наслідувала його приклад і відкрила перший жіночий монастир бенедиктинок.
Православні та греко-католики 12 лютого вшановують трьох святителів: Василія Великого, Григорія Богослова та Івана Золотоустого. Усі троє жили в ІV ст. і вважаються вчителями Церкви — вони розвивали віровчення, пояснили догмати про святу Трійцю та Євхаристію. Іван Золотоустий уклав літургію, яка зараз відправляється щонеділі та у свята й названа на його честь, а ось літургія, укладена Василієм Великим, служиться лише у виключних випадках. Усі троє мають окремі дні, коли вшановується їхня пам’ять, але в ХІ ст. розгорілася дискусія, заслуги кого зі святих більші перед Церквою. Передання говорить, що тоді всі троє отців явилися у видінні Івану, єпископу міста Евхаїти (сучасна Туреччина), і сказали, що вони рівні перед Богом, тож було вирішено встановити один день для їхнього спільного вшанування.
Буддисти 12 лютого, у перший весняний молодик за місячним календарем, святкують Сагаалган — Новий рік, який щороку припадає на різні дати — між кінцем січня і серединою березня. Дату святкування щороку вираховують за астрологічними таблицями, а через відмінності астрологічних обчислень, враховуючи, що на кожній території місячний день починається свого часу, в різних країнах дати свята можуть не збігатися. Святкуванню передує особливий обряд очищення — Гутор, під час якого з дому та з життя кожної людини «викидаються» невдачі та все погане, що накопичилося за попередній рік. Напередодні Нового року в храмі всю ніч до 6 ранку триває молебень, в якому треба взяти участь, аби рік був успішним. Удома накривається святковий стіл, де неодмінно має бути присутня біла їжа: молоко, сметана чи сир. Перший день року треба провести в колі сім’ї, а ходити в гості можна вже з другого і до кінця місяця, бо ж увесь вважається святковим.
Марина ЧОРНА, релігієзнавець.