Антимонопольний комітет рекомендував шістьом фармацевтичним компаніям припинити поширення недобросовісної реклами. Про це повідомляє сайт АМКУ.
Виробників і продавців лікарських засобів застерігають від поширення неповної та неточної інформації щодо якості лікарського засобу та його ціни. Наприклад, від вживання рекламних фраз на зразок «висока якість, помірна ціна» чи «звільни голову за доступною ціною». В АМКУ наголошують: кожен лікарський засіб, що пройшов процедуру державної реєстрації, є якісним. А твердження про помірну чи доступну ціну може або відповідати дійсності, або вводити в оману та надавати незаконні переваги виробникам таких ліків перед чесними конкурентами.
«Досить однієї пігулки…»
Неприпустимо також використовувати гасла «№1 у світі в категорії препаратів…», «бренд №1 у світі серед препаратів…» без належного підтвердження. Заяви про лідерство базуються здебільшого на даних минулих років, кажуть в АМКУ, хоча поширюються у 2020-му. Крім того, вони спираються на результати досліджень, проведених далеко не в усіх країнах світу.
Перебільшують рекламодавці й швидкий ефект від своїх ліків, використовуючи твердження «швидко долає біль та спазм», «сприяє полегшенню болю з першого застосування», «усуває біль з першого застосування», «допомагає враз», «капсула потрійної дії… активізується за декілька секунд», «допомагає швидко очистити та відновити печінку» чи «швидко знищує всі типи грибка на нігтях або шкірі». АМКУ зауважує, що в інструкціях для медичного застосування таких засобів найчастіше відсутня інформація про часові проміжки їх дії або ж згадується про більш тривале лікування.
Реклама — це рушій торгівлі, й такі хитрощі сприяють зростанню продажів медпрепаратів. Коли рекламу дивляться не фахівці, а пересічні телеглядачі, вони, в більшості випадків, не можуть сприймати її критично. Якщо «розкручена» пігулка обіцяє миттєве й безболісне одужання від найсерйозніших хвороб, легковірний споживач одразу біжить до аптеки її купувати. Хоча в жодному такому сюжеті не розповідають про побічні ефекти лікарських засобів…
Низка експертів пропонує за прикладом інших держав заборонити рекламу фармпрепаратів в Україні. Така популяризація пігулок спонукає споживача до самолікування замість того, щоб порадити йому звернутися до медиків. Усе це, зрештою, може завдати серйозної шкоди здоров’ю.
Відверта маніпуляція та обираєте… найдорожче
У нас дозволено рекламувати лише безрецептурні препарати, але їх перелік в Україні — величезний. Автори телевізійних роликів про краплі від нежитю, пігулки від діареї чи сиропи від кашлю — дуже ненадійні порадники, їхня мета — не розповісти правду про продукт, а спонукати споживача обрати з двадцяти варіантів найбільш розкручений і… найдорожчий. На цьому й заробляють фармкомпанії та всі гравці рекламного ринку, що їх обслуговують. У гонитві за прибутками вони вдаються до відвертих маніпуляцій, надаючи своїм лікам неіснуючих властивостей.
Відповідно до Закону України «Про рекламу» вона має відповідати таким принципам, як законність, точність, достовірність, використання форм і засобів, які не завдають її споживачеві шкоди. Крім того, реклама не повинна підривати довіру суспільства до неї та порушувати принципи добросовісної конкуренції. Але виробники та реалізатори фармацевтичної продукції не завжди дотримуються цих вимог. Тому Антимонопольний комітет України й проводить дослідження в сфері реклами лікарських засобів, біологічно активних добавок та лікувальних процедур.
«Хочете ліки від Covid-19? У нас є!»
Про які саме компанії йдеться цього разу, в АМКУ не уточнюють. Проте відомо, що 3 липня він уже оштрафував на 528 тис. грн компанію, яка видавала розчин для інгаляцій за ліки від Covid-19.
У телевізійній рекламі стверджувалося, що він «діє на всі складні віруси, включаючи коронавіруси!» Однак жодної інформації про такі властивості не було в інструкції до цього препарату. «Так само відсутні будь-які клінічні дослідження, які підтвердили б лікувальний або профілактичний ефект препарату щодо хвороби Covid-19», повідомляли влітку фахівці АМКУ. Крім того, дані про лікування або профілактику коронавірусу цим засобом не відповідали офіційній інформації ВООЗ і МОЗ. Йшлося про звичайний розчин для інгаляцій, який має антибактеріальну, противірусну та фунгіцидну дію. Цікаво, згадану рекламу фірма запустила ще взимку, і тоді в ній не згадувалося, що засіб впливає на Covid-19. Як повідомляли ЗМІ, кадр про вплив на коронавіруси виробники ролика додали пізніше, в березні. Коли настрашений пандемією споживач почав панічно шукати порятунку від ще недослідженої хвороби та побіг із гаманцем до аптеки.
Інна ПОЛЯНСЬКА.
ДОВІДКОВО
Недобросовісна реклама — та, що вводить або може ввести в оману споживачів, завдати шкоди особам, державі чи суспільству внаслідок неточності, недостовірності, двозначності, перебільшення, замовчування, порушення вимог щодо часу, місця і способу розповсюдження.