Римо-католики 10 серпня згадують святого Лаврентія, який жив у ІІІ ст. в Римі й загинув мученицькою смертю під час переслідувань християн. Був одним із найбільш шанованих святих часів Середньовіччя. Зі святим Лаврентієм пов’язана легенда про те, що коли переслідували вірян, а церковне майно забирали, йому вдалося врятувати та заховати святий Грааль – чашу, з якої під час Тайної вечері пив Ісус Христос.
Православні та греко-католики 14 серпня відзначають Винесення чесних древ Животворчого Хреста
Господнього. Свято бере початок у Константинополі. Аби захистити місто від епідемій, що часто спалахували наприкінці літа, проводили хресну ходу, освячували воду та виносили з імператорської скарбниці реліквію – частинку Хреста, на якому був розіп’ятий Христос. З’явилася традиція за участі імператора нести реліквію з хресним ходом до джерела Спаса, яке знаходилося за міським муром, а далі – до храму Святої Софії. До свята Успіння Богородиці частинку Хреста носили по всьому місту, аби відвернути хворобу та дати можливість вклонитися святині.
Також цього дня вшановують сім старозавітних мучеників Маккавеєвих та їхню матір і починається Успенський піст, заснований на честь Матері Божої. Триватиме він два тижні, до Успіння Богородиці.
Римо-католики 15 серпня святкують Внебовзяття Пресвятої Діви Марії. Після завершення земного життя Діви Її душа та тіло були взяті на небеса, де Вона була коронована Королевою Небес. Ця подія описується як вхід Марії до раю як королеви в славі, котру все небесне воїнство супроводжує до трону. І хоча Писання нічого не говорить про останні роки життя Богородиці, образ Її коронації береться зі слів 44
Псалма: «…стала цариця праворуч Тебе в офірському щирому золоті…»
Наступного дня, 16 серпня, Успіння Пресвятої Богородиці святкує Вірменська Церква. Кінець життя Богородиці Церква називає не смертю, а сном. На іконах Успіння часто зображується Христос, який спустився з янголами, аби забрати Богородицю на небеса. І хоча про Її вознесіння Церква починає говорити лише наприкінці VII ст., ніколи не існувало місця поховання Богородиці чи Її мощей.
Марина ЧОРНА, релігієзнавець.