Газета «Порадниця» була запрошена на зустріч із заступником міністра соціальної політики України Віталієм МУЗИЧЕНКОМ. Обговорювали питання, пов’язані з початком нового опалювального сезону, монетизацією пільг, призначенням субсидій та інші.
— Віталію Володимировичу, чого очікувати читачам «Порадниці» з початком нового опалювального сезону? Що зміниться для пільгових категорій громадян та отримувачів субсидій?
— Міністерство соціальної політики спільно з Міністерством соціального розвитку підготувало інформаційне повідомлення для всіх споживачів, які мають пільги з оплати житлово-комунальних послуг, щоб донести інформацію про ситуацію з правом на пільги (див. повідомлення наприкінці матеріалу. — Ред.).
Читачам повідомлю, що починаючи з платіжок за жовтень, усі пільговики, як і субсидіанти раніше, будуть отримувати повний розмір платіжки без урахування пільг і субсидій. Паралельно з цим відповідні кошти зараховуватимуться на їх обліковий рахунок в Ощадбанку або на банківський рахунок в обраному ними банку чи у відділенні Укрпошти залежно від того, яку інформацію було надано органу праці та соціального захисту населення.
Після цього пільговик, який надав інформацію за номером готівкового рахунку, щомісячно отримуватиме від банку повідомлення про те, яка сума була йому нарахована і яким чином відбулися взаєморозрахунки між банком і постачальниками послуг.
Хотілося б звернути увагу, що і пільги, і субсидії, як правило, покривають тільки частину платежу, тобто в даному випадку ці соціальні гарантії базуються на тому, що частину платежу оплачує держава у вигляді пільги або субсидії, а частину — споживач. Пільговик, який отримує кошти готівкою, має самостійно здійснити оплату за надані (спожиті) послуги. Пільговики, які отримують свою знижку в грошовій безготівковій формі, тобто через державний Ощадний банк, отримавши СМС-повідомлення від банку, мають зрозуміти, яку суму коштів не профінансував Ощадний банк, тому що, як відомо, пільга — це лише часткова оплата необхідних сум платежу. Наприклад, якщо пільговик — учасник війни, то знижка становить 50%, якщо учасник бойових дій, то 75%, тобто частину, яку й раніше сплачувала держава, вона сплачуватиме у грошовій або безготівковій формі. Власне вибір, як реалізувати соціальну гарантію, делеговано самому пільговику. Якщо йому зручніше отримувати кошти готівкою і самостійно розраховуватися з постачальниками послуг, він має таке право, а якщо зручніше отримувати їх у безготівковй формі, щоб за нього розраховувався банк, — будь ласка. Також слід уточнити, що органи соцзахисту населення самостійно відкривають особові записи в Ощадбанку на пільговиків та проводять розрахунки у грошовій безготівковій формі з надавачами послуг.
— Що ще змінюється для населення?
— Уперше в історії незалежної України відбувається зміна механізму фінансування пільг, тому є випадки, коли кошти перераховано невчасно або не в повному обсязі. Тож якщо у пільговика виникають конкретні запитання стосовно предмету надання пільг, він може звернутися до органу соцзахисту населення та самостійно уточнити інформацію. Суми пільг будуть розраховані з жовтня, тому навіть якщо в листопаді вони будуть некоректними, то їх донарахують і доплатять наступного місяця (після надання всіх необхідних даних пільговиком та/або уточнення інформації щодо нього. — Ред.).
— Із якого числа буде нараховано субсидію?
— Міністерство соціальної політики планово входить у новий опалювальний сезон. Нарахування пільг та субсидій на оплату житлово-комунальних послуг незалежно від дати початку опалення домівок відбувається з 15 жовтня. Уже нині ми нараховуємо ці види допомоги за жовтень. У середньому розмір субсидії по Україні становив 540 грн., а пільги — 420 грн. Тепла погода в Україні дасть змогу зекономити одержувачам пільг та субсидій: зважаючи на те, що нарахування виплат однаково здійснюється з 15 жовтня, а опалення ввімкнули пізніше, люди зможуть заощадити 150–200 грн. за місяць.
Якщо раніше одержувачі соціальних гарантій не могли управляти сумами коштів, які їм надавала держава, то завдяки переведенню на грошову форму реалізації відповідних соцгарантій громадяни отримають таке право — через споживання, контроль якості надання послуг, перерахунок. Це стимулює енергоефективну поведінку, а також дає змогу громадянам управляти підтримкою, яку надає держава.
Закцентуємо увагу на зміні розміру платежу (з 15 до 20% у 2020 р. — Ред.). Базовим співвідношенням передбачено, що сім’ї, дохід яких дорівнює 2 прожитковим мінімумам, сплачують 15%, але за рахунок того, що система субсидій зосереджена в основній своїй масі на категорії, які мають дохід, менший за 2 прожиткових мінімуми. Але реально впродовж минулого опалювального періоду сплата середнього відсотку від доходу становила 9,8%, тобто далеко не 15%.
— Із травня 2020 року буде змінено відсоток у формулі нарахування субсидій. Як це позначиться на отримувачах субсидій?
— Це не означає, що всі будуть платити на 5% менше. Формула побудована таким чином, що домогосподарствам, у яких менший цей відсоток, буде менше донарахування. Наприклад, якщо пенсіонер живе у квартирі при пенсії (доході) 2000 грн., сплачує 8–9% від доходу, то буде платити 10%. Якщо у гривневову еквіваленті це було 200 грн., то у 2020 році буде 240. Після змін домогосподарства, які мали вищий дохід, наприклад, 6–8 тис. грн. на особу, то для таких домогосподарств збільшення відсотка буде відповідно більшим, тобто раніше відсоток становив 15, а після змін становитиме 20. Але не забуваймо, що система субсидій має на меті забезпечити підтримку домогосподарств, які реально не мають змоги зі своїх доходів оплачувати житлово-комунальні послуги. Тому ці зміни спрямовані на те, щоб посилити адресність.
— Чи зміняться соціальні нормативи?
— Соціальні нормативи ні цього, ні наступного опалювального сезону зменшуватися не будуть.
— Що таке «верифікація»?
— Верифікація — це перевірка одержувачів субсидії. Вона здійснюється постійно. Тобто перш ніж визначити право особи на призначення субсидії, орган соцзахисту здійснює перевірку доходів, майна, які належать домогосподарству, на відповідність тому, що заявник зазначив у декларації. Докорінних змін щодо цього не відбулося. Для уникнення ситуації з недобросовісними одержувачами субсидій посилилася перевірка інформації, що надходить із Пенсійного фонду та фіскальної служби. Відтепер, коли визначається право і розраховується розмір субсидії, у кожному випадку відбувається обмін інформацією із зазначеними вище органами.
— Чи мають утримувати банківські комісії при оплаті комунальних послуг за рахунок субсидії?
— Субсидія не покриває 100% нарахованого платежу за спожиті послуги. Наприклад, платіж, який має внести споживач, — 200 грн., субсидія від держави — 1300 грн. Ось ці 200 грн., які має внести субсидіант, він у будь-якому разі мав сплатити (готівкою чи безготівково) плюс комісію за послугу банку та/чи пошти. Додаткових витрат не передбачено, навпаки, за економного споживання частина суми нарахованої субсидії може стати додатковим доходом споживача (субсидіанта). Якщо споживач користується послугами Ощадного банку, то комісій не сплачує.
— Чи впливає факт проживання однією сім’єю без реєстрації шлюбу на призначення субсидії?
— Відповідно до чинних норм Сімейного кодексу України, який фіксує формальну сторону шлюбних відносин, тобто шлюб або укладено, або ні. Громадяни, які перебувають у шлюбі, — це сім’я, вони можуть отримати субсидію у різних місцях, але доходи такої сім’ї будуть враховуватися і в одному, і в іншому місці. Тому додатковим перевіркам вони піддані не будуть. Навіть якщо подружжя розлучається, ніхто не може заборонити йому жити на одній площі.
— Який відсоток пенсіонерів серед усіх одержувачів субсидій?
— Орієнтовно до 70% домогосподарств, що отримують субсидію, входять особи пенсійного віку, які працюють або не працюють.
— У чому ефективність монетизованої системи пільг і субсидій?
— Необхідно пам’ятати, що окрім доходу й тарифів, є ще одна складова — обсяг споживання. Якщо споживаємо менше, то цифра у платіжці менша. Система пільг і субсидій, яка працювала ще 2 роки тому, не стимулювала, щоб у людини платіжка була менша за рахунок меншого обсягу споживання. Нині кожен споживач має змогу зменшити обсяг споживання, наприклад, замінивши котел, вікна, двері, утепливши фасад. Одна з програм держави націлена допомогти в цьому — «Теплий кредит».
— Як скористатися нарахованими «субсидійними» коштами?
— Нарахована сума коштів повинна бути використана громадянином для оплати житлово-комунальних послуг, залишок суми та/або весь платіж у разі економії або якщо послуга не надавалася — для власних потреб.
— Місцева влада має можливість встановлювати тарифи на тепло через комунальні підприємства. Так, у м. Дніпро жителів Лівого берега Дніпра замість міської ТЕЦ збираються підключити через комунальне підприємство. Відповідно платіжки за тепло зростуть у 1,5 рази, що спричинить збільшення кількості субсидіантів, і як наслідок збільшення фінансування на субсидії з державного бюджету. Як держава планує працювати в цьому напрямку? Як можна вплинути на органи місцевого самоврядування?
— Організація надання комунальних послуг, зокрема комунальними підприємствами, належить виключно до сфери відповідальності конкретного мера, міської ради, районної або обласної рад, в залежності від того, де відбувається ця ситуація. Не забуваймо, що орган місцевого самоврядування обирають місцеві жителі. Припустимо, жителі м. Дніпра. І окрім того, що будуть одержувачі субсидій, будуть ще й місцеві мешканці, яким також доведеться сплачувати більше, думаю, вони дадуть належну оцінку діям представників місцевої влади, яких було обрано.
Тому не забуваймо, що в нас не все населення отримує субсидію, і ті мешканці, які сплачують за комунальні послуги самостійно (не є субсидіантами або пільговиками і не отримують додаткових гарантій від держави), мають можливість на рівні з усіма впливати на ситуацію.
ДО УВАГИ СПОЖИВАЧІВ, ЯКІ МАЮТЬ ПІЛЬГИ З ОПЛАТИ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ!
Звертаємо увагу на зміну порядку надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг відповідно до норм Закону України від 09.11.2019 р. №2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги».
Починаючи з жовтня 2019 року, пільга надається у грошовій формі органами соціального захисту населення. Розраховані суми пільг перераховуватимуться АТ «Ощадбанк» для подальшого проведення ним розрахунків з надавачами послуг за кожного конкретного пільговика (безготівкова форма).
Пільговикам, які подали заяву до органу соціального захисту населення на отримання пільги готівкою, виплата буде здійснюватися в готівковій формі у зазначений у заяві спосіб (банк або пошта). У зв’язку з цим платіж за послугу нараховується у повному обсязі, без урахування знижки.
У разі отримання готівки пільговик має оплатити спожиті послуги повністю. Інші пільговики вносять, як і раніше, частину платежу, а суму пільги за них перерахує надавачу послуг АТ «Ощадбанк» (за наявності даних про номер мобільного телефону пільговик отримає інформаційне повідомлення від банку про проведені платежі).
Враховуючи, що відповідний механізм запроваджується вперше, через неточності в даних з технічних причин можливі випадки ненарахування окремим особам суми пільги за жовтень 2019 року. У такому разі рекомендуємо звернутися до органу соціального захисту населення за місцем проживання, і сума пільги за жовтень буде донарахована наступного місяця.
Підготували Яна РОМАСЕНКО, Сергій ЧЕРНЯВСЬКИЙ.