Досягти мети максимально швидко можна, дотримуючись певної послідовності виконання всіх дій.
ДЛЯ КАРБЮРАТОРНОГО НА МЕХАНІЦІ
Якщо акумулятор тривалий час перебував на вулиці, перед запуском двигуна необхідно включити на кілька секунд електрообладнання (дальнє світло, пічку, аварійну сигналізацію тощо; хоча дехто вважає, що достатньо лише світла). Різке навантаження на батарею змусить «прокинутися» і почати взаємодіяти всі її елементи. Кількома натисканнями педалі газу слід забезпечити подачу палива в циліндри. У машинах, обладнаних ручним підсмоктуванням, можна частково або повністю закрити заслінку, витягнувши ручку на себе. Заводити машину потрібно на нейтральній передачі при стиснутому зчепленні. Це дозволить заощадити енергію на провертання валів і шестерень коробки передач. Усі спроби запуску двигуна повинні бути короткими (3–5 сек.). Тривале обертання стартера може швидко розрядити акумулятор, залити запалювання свічки тощо. Завівши авто, прогрівати двигун слід на середніх оборотах. Відпускати педаль зчеплення потрібно плавно через 15–20 сек.
Ці рекомендації допоможуть завести карбюраторний автомобіль із механічною коробкою передач. Методика процедури для інших видів машин має свої особливості.
ПРАВИЛЬНИЙ ЗАПУСК ДИЗЕЛЯ
Основна проблема дизельних двигунів – замерзання палива. Додавання в пальне гасу з розрахунку 1:5 вирішить це питання. А спростити запуск дизельного двигуна можна, дотримуючись наступного алгоритму процесів. Установка ключа в передостаннє положення необхідна для прогрівання свічок розжарювання.
Виконання цієї процедури 3–4 рази дозволить «розбудити» акумулятор. Підсмоктування (якщо є) слід повністю встановити на мінімум. Витиснувши зчеплення, можна починати крутити стартер. Тривалість його обертання для дизельного двигуна становить приблизно 10 сек. А у випадках, коли мотор «подає ознаки життя», найкраще крутити стартер до переможного кінця. Забезпечувати подачу палива необхідно плавними натисканнями педалі газу. Тут важливо не перестаратися, тому що холодна солярка погано розпорошується і може литися в камеру згоряння струменем, що дуже небажано. Якщо двигун завівся, прогрівати його слід на обертах 1500. Утримувати педаль зчеплення вичавленою потрібно ще близько пів хвилини. Якщо відпустити її одразу, є ризик того, що двигун заглухне. Споживання струму при пусковому моменті дизельного агрегату в півтора-два рази вище, ніж у карбюраторного, тому завести його можна лише за умови повного заряджання АКБ.
ОСОБЛИВОСТІ ІНЖЕКТОРНИХ ДВИГУНІВ
Заводити такі автомобілі необхідно тим самим методом, що й карбюраторні. Відмінність у тому, що для інжектора спочатку потрібно триразове вмикання/вимкнення запалювання. Ця процедура дозволить бензонасосу максимально наповнити паливну магістраль.
Працювати педаллю газу слід дуже помірно. Якщо ж машина навідріз відмовляється заводитись, то за допомогою медичного шприца потрібно ввести один кубик ефіру в гумку повітряного патрубка. Проколювати дірку необхідно максимально близько до дросельного вузла.
Важливо! Вдаватися до такого способу слід тільки за крайньої необхідності, оскільки передозування ефіру може призвести до серйозних поломок.
ЯК ЗАВОДИТИ МАШИНУ З АКПП
Головним фактором, що впливає на технологію запуску двигуна при мінусових температурах, є не тип коробки передач, а вид палива, що споживається. Заводити машини, оснащені АКПП, потрібно, керуючись правилами, що підходять для конкретного типу двигуна (карбюратор, дизель або інжектор). Єдиною особливістю машин з АКПП є те, що в них відсутня педаль зчеплення, тому додатково вичавлювати нічого не потрібно. Крім того, при невдалих спробах транспортний засіб з МКПП можна спробувати завести «зі штовхача». Автомобілі, обладнані автоматичною коробкою передач, не піддаються такому методу.
ЩО РОБИТИ, ЯКЩО СІВ АКУМУЛЯТОР
Якщо заряду акумулятора виявилося недостатньо для обертання маховика, можна спробувати завести машину методом буксирування або за допомогою заводної ручки, або ж скористатися енергією АКБ транспортного засобу, що знаходиться поруч, – «прикурити авто» (потрібні спеціальні пускові дроти). Якщо ж гострої необхідності виїзду немає, можна спробувати відновити нормальну роботу акумулятора – батарею необхідно занести в тепле приміщення і дати їй «відтанути».
Вкрай небажано використовувати для прискорення процесу нагрівальні прилади (фени, обігрівачі тощо). Поставити акумулятор на зарядку на кілька годин.
ВАЖЛИВІ ПОРАДИ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ
Певні профілактичні дії та своєчасне технічне обслуговування автомобіля допоможуть спростити запуск двигуна за мінусових показників термометра.
Перед настанням холодів рекомендується:
- прочистити форсунки або свічки запалювання;
- замінити фільтри паливних і мастильних систем;
- очистити контакти системи запалювання;
- злити осад, що утворився в паливному баку;
- перевірити рівень і стан охолоджуючої рідини;
- закрити шторки радіатора.
Увага! Розігрівати двигун і вузли паливної системи, використовуючи відкриті джерела вогню, небезпечно. Не варто також поливати мотор окропом, тому що при великому морозі метал може тріснути, а в блоці можуть утворитися мікротріщини. Використовувати для розігріву слід лише воду кімнатної температури.
При виконанні описаних правил і рекомендацій заводити машину в мороз буде набагато простіше. А будь-які найлютіші холоди виявляться нестрашними.
Підготував Руслан ВЛАСЕНКО.