У процесі виховання дітей важливо знайти певні хитрощі, зокрема методи заохочення. Ігнорувати успіхи дитини не можна. Не бійтеся пообіцяти «приз» за добре навчання. Це може бути похід у розважальний центр або зоопарк, пікнік на природі у вихідний день тощо.
Іноді найкращий спосіб похвалити учня за хороші оцінки – домашнє свято. Можна приготувати улюблені страви, просто посидіти разом, пограти в настільні ігри.
Психологи не схвалюють батьків, які за високі оцінки дають дитині гроші, бо через це навчання може перетворитися на засіб «заробітку». Зловживання таким прийомом спричиняє залежність дитини від винагороди: немає грошей або подарунка – немає й наполегливості в навчанні.
Також не можна застосовувати як засіб заохочення звільнення учня від виконання доручених раніше справ. Дитина має розуміти, що допомога вдома – це неодмінна складова гармонійного життя сім’ї, де кожен має свої обов’язки.
Більша частина заохочень має бути нематеріальною, як-от похвала батьків і визнання значущості дитини. Заохотити її можна просто словами: «Я дуже рада твоїм успіхам і пишаюся тобою». Це викликає в дитини почуття задоволення і стимулює прагнення до подальших успіхів.
Якщо матеріальна мотивація у сім’ї переважає, то краще порадитися з дитиною і дізнатися, для чого їй потрібні гроші. Матеріальне заохочення можливе лише за досягнутий результат, щоб в учня було бажання отримати більшу нагороду, максимально використовуючи свій потенціал.
Стосовно ж покарань – якщо успіхи в школі не тішать, багато батьків вдаються до обмеження часу, який дитина проводить за комп’ютером, планшетом, смартфоном, телевізором. Це справді виправдано, адже в більшості випадків ці технічні засоби відволікають школярів тоді, коли вони мали б виконувати домашнє завдання або слухати вчителя.
Батькам важливо створити умови, в яких дитині самій захочеться вчитися. Ну а чи успішно вдалося сформувати систему заохочень та покарань, покаже успішність у школі.
Наталія ГАВРИЛЕНКО.