У 1911 році 22-річний київський студент Ігор Сікорський став відомим, встановивши світовий рекорд зі швидкості польоту на літаку власної конструкції. Згодом він увійде в історію як основоположник авіаційної промисловості, розробник перших міжконтинентальних лайнерів.
Народився видатний авіаконструктор 6 червня 1889 року у Києві в родині професора-медика. Після закінчення Морського кадетського корпусу в 1907–1914 рр. навчався у Київському політехнічному інституті. Ще студентом став головним конструктором авіаційного відділу Балтійського заводу, розробивши велику серію нових типів літаків, серед яких такі відомі гіганти, як «Ілля Муромець», «Російський витязь».
А почалося все з мрії. Завдяки матері, Марії Стефанівні, яка з дитинства прищеплювала йому любов до літератури, мистецтва, він познайомився з творчим доробком великого Леонардо да Вінчі, зокрема його проектом літального апарата. А улюбленою його книгою став роман Жуля Верна «Робур-завойовник» про величезний повітряний корабель, який став для нього найзаповітнішою мрією.
Свої перші літаки він підняв у небо і встановив перші рекорди у рідному Києві. Працював у Санкт-Петербурзі, де було налагоджено серійне виробництво аеропланів. У 1912 році його літак С-6А отримав Велику золоту медаль Російського технічного товариства, а 1914-го в небо вперше піднявся його важкий чотиримоторний літак із пасажирами на борту. На початку Першої світової війни завдяки І.Сікорському царська Росія вже мала на озброєнні повний набір усіх типів військових літаків.
Більшовицький переворот зруйнував його творчі плани, і винахідник опинився на роздоріжжі — ідей безліч, а втілювати їх немає як і де. Та й нависла реальна загроза репресій від нової влади. Тому у лютому 1918 р. був змушений емігрувати спочатку до Парижа, а потім у США, де його конструкторський талант отримав більше можливостей для розвитку й реалізації. Там він організовує літакобудівну фірму, яка невдовзі ввійшла до складу наймогутнішої на той час авіаційної корпорації США. До початку Другої світової війни він створив близько 15 типів літаків. У 1939 р. перейшов на конструювання гелікоптерів, які швидко набули поширення. На його машинах уперше в світі було здійснено переліт через Атлантичний і Тихий океани.
Ігор Іванович Сікорський за життя створив 17 базових моделей літаків і 18 видів гвинтокрилів. Зумів не лише реалізувати більшість своїх найзухваліших проектів, а й стати однією з найяскравіших постатей XX ст. На шляху до цього йому доводилося долати не лише недовіру влади та інвесторів, брак коштів, шалену конкуренцію, а й перемагати самого себе — попри кволе змалку здоров’я, особисто випробовувати більшість створених ним літаків. Так, геніальну розробку видатного італійця, яскраво описану французьким письменником-фантастом, через 5 століть вдалося втілити в життя українському інженерові.
Як згадував один із його синів, «батько був рідкісним генієм, закоханим у свою справу, різнобічною особистістю, філософом, інженером і першокласним льотчиком». А ще завжди пам’ятав про своє козацьке коріння (предком конструктора був козак Григорій Секора), батьківщину, не раз згадував Київ. «У мого роду, який з’явився в селі на Київщині, де мій дід і прадід були священиками, суто українське походження», — писав І.Сікорський у 1933 році.
У 2016 році Київському політехнічному інституту було присвоєне ім’я Ігоря Сікорського і відкрито перший у світі пам’ятник знаменитому вихованцю, на постаменті якого викарбувані його слова: «Знімаю капелюха перед Альма-Матер, яка підготувала мене до підкорення неба». А у березні 2018-го Київміськрада присвоїла ім’я видатного авіаконструктора Міжнародному аеропорту «Київ».
Підготувала Леся ДЕМЧУК.