Більшість батьків знають, що розвивати дрібну моторику рук дуже важливо. Та чому такі заняття необхідні? Приблизно третину всієї поверхні рухової проекції головного мозку займає саме проекція кистей, розташована поряд із мовною зоною. Тому розвиток мовлення дитини і дрібної моторики – два взаємопов’язані процеси. Роботу необхідно проводити з раннього віку.
Розпочинайте з масажу пальчиків, що впливає на активні точки, пов’язані з корою головного мозку. Пальчиковою гімнастикою можна займатися з найменшими дітками, сидячи в черзі, у транспорті, вдома. Це добре відомі забави «Сорока-ворона», «Ладусі» та багато інших. Розповідаючи віршики, активно перебирайте пальчики, згинайте їх та розгинайте: «Цей пальчик – мій дідусь, цей пальчик – моя бабуся, цей пальчик – мій татусь, а оцей – моя матуся, ну, а цей маленький – я, ось уся моя сім’я».
На початку та наприкінці гри можна робити вправи для розслаблення – легке погладжування від кінчиків пальців до долоні.
Для старших діток можна використовувати такі забави. Складання пірамідок та кубиків – серед базових розвивальних іграшок. Воно допомагає розвивати моторику, логічне мислення, опановувати нові форми, розміри, кольори.
Конструктори – найпростіший спосіб розвитку в дитини просторового мислення, моторики. Дерев’яні конструктори ще й дуже приємно тримати в ручках.
Пазли, крім дрібної моторики, розвивають увагу, розрізнення кольорів, цілісне сприйняття предмета, логічне й асоціативне мислення. Є пазли як для найменших, так і старших діток.
За допомогою пластиліну маля розвиває гнучкість і рухливість своїх пальців, що, в свою чергу, сприяє поліпшенню мовлення. Для дворічних малюків у продажу є спеціальний пластилін у баночках, так зване «тісто для ліплення». Його приємно ліпити, воно не забруднює і не липне до рук. А для дошкільнят і школярів можна використовувати звичайний пластилін.
Сортери – чудові іграшки для раннього розвитку. Дитина вчитиметься підбирати фігурки за формою і вставляти їх у відповідні отвори. Завдяки цьому розвиває дрібну моторику пальців рук, а також знайомиться з геометричними фігурами і кольорами.
І, звичайно ж, треба багато малювати, писати, розфарбовувати, клеїти, вирізати ножицями. Робота з розвитку дрібної моторики має бути регулярною.
Наталія ГАВРИЛЕНКО.