Як діяти споживачу, якщо цифри на ціннику і в касовому чеку різні?
Наталія Соляна. Вінницька область.
У Законі України «Про захист прав споживачів» (ч.1 ст.15) передбачено право споживача на отримання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація має бути надана до придбання товару чи замовлення роботи (послуги), зокрема й про ціну (тариф), умови та правила придбання продукції.
Частиною 3 зазначеної статті встановлено вимоги до цінника. Так, продавець (виконавець), реалізуючи продукцію, повинен обов’язково чітко й зрозуміло зазначати ціни кожної категорії та однієї стандартної одиниці цієї продукції. Ціна має включати всі податки та неподаткові обов’язкові платежі, які відповідно до законодавства сплачують споживачі під час придбання відповідної продукції.
Відповідно до п.8 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з прийняття готівки для подальшого її переказу, зобов’язані реалізовувати товари (надавати послуги) за умови наявності цінника на товар (меню, прейскуранта, тарифу на надану послугу) у грошовій одиниці України.
Але іноді інформація на ціннику і в чеку різниться, переважно – не в бік зменшення. Тому споживач, отримавши некоректну інформацію з цінника, має всі підстави заявити про порушення його прав.
Частиною 8 ст.18 Закону України «Про захист прав споживачів» установлено, що нечіткі або двозначні положення договорів із споживачами тлумачаться на користь споживача. Отже, за виникнення непорозумінь під час розрахунку за товар насамперед слід звернутися до адміністрації магазину з вимогою повернення різниці між ціною на ціннику і зазначеною в чеку. Відмова продати вам товар за такою ціною є також порушенням прав споживача.
У разі відмови можна залишити відповідний запис у Книзі відгуків і пропозицій. Зібрати докази порушення ваших прав: сфотографувати цінник і, звичайно ж, зберегти чек для подальшого звернення із відповідною заявою до суду або Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, чи її територіальних органів.
Яна РОМАСЕНКО, юрисконсульт.