На запитання наших читачів відповідає Анна ПУЦОВА, державний експерт експертної групи з питань державно-громадського управління освітою, директорату дошкільної та шкільної освіти МОНУ
— Доброго дня! Скажіть, чи може російська мова вивчатися як друга іноземна (по 2 год. на тиждень), якщо у школі є спеціаліст, матеріально-технічна база й учні мають бажання її вивчати? У класі 17 учнів, батьки 13 написали заяви-прохання на вивчення їх дітьми російської мови.
І як має відбуватися поділ на групи для вивчення мов (у нашій ситуації — російська, англійська)?
Валентина Германівна.
— При затвердженні навчального плану закладу освіти адміністрація школи спирається на типові навчальні плани закладів загальної середньої освіти, які затверджують наказом Міністерства освіти і науки України.
Ваше питання регулюється відповідно до типового навчального плану закладу загальної середньої освіти з навчанням українською мовою і вивченням двох іноземних мов та типовим навчальним планом з українською мовою навчання і вивченням мови корінного народу, національної меншини.
Згідно з планом, що передбачає вивчення 2 іноземних мов, мають викладати англійську та німецьку або французьку, тобто другу іноземну. Російську такою не вважають. Тому більш прийнятним буде типовий план закладу, де вивчається англійська мова та мови національних меншин, до яких належить російська. Поділ класу, де є 17 учнів, не відбувається відповідно до наказу МОНУ від 20.02.2002 р. №128 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах».
— З 1 по 4 клас ми вивчали факультативно російську мову. Чи можна в п’ятому починати вчити як п’ятий рік навчання або треба починати як перший? Чи може вона як іноземна вивчатися по дві години на тиждень?
— Усе залежить від програми. Кількість годин для вивчення іноземної мови зазначена у типовому плані, про який уже згадувалося. Щодо продовження вивчення — потрібно викладати курс учням в п’ятому класі, базуючись на здобутих за попередні роки знаннях. Тобто якщо в початкових класах мову вже вивчали, то повторний курс не має сенсу. Незалежно від того, чи був це факультатив, чи ні.
— Цього року моя донька йде до першого класу. Як бути, якщо на початку навчального року клас не буде облагороджено за вимогами НУШ? Цікавлюся, бо станом на серпень ні меблі, ні дошки придбані не були.
М.Леончук. Рівненська обл.
— За оперативними даними закупівель за програмою НУШ у Рівненській області здійснено на 37%. Хочу зауважити, що МОН може відповідати за частину роботи, на яку за законодавством має повноваження. Держава надає фінансування через субвенцію.
Ми маємо повноваження на надання коштів для нової української школи для забезпечення першокласників меблями, дошками та іншим устаткуванням. Реалізація цих коштів здійснюється шляхом співфінансування, тобто частину коштів для потреб шкіл виділяють із місцевих бюджетів і вже після цього здійснюють закупівлі через тендерні процедури. На жаль, є випадки, що органи місцевого самоврядування чи обласні державні адміністрації затримують процес, і закупівлі починаються пізніше, але станом на минулий рік до кінця бюджетного року (прим. редакції — 2018 р.) усі кошти освоєні, й станом на жовтень усі закупівлі були здійснені.
Тому не варто перейматися: всі закупівлі мають бути здійснені. Ви можете письмово звернутися до засновника навчального закладу (міської районної або селищної ради) для уточнення інформації, в чому на даний момент полягають складнощі.
Також хочу наголосити, що додаткових коштів від батьків держава не вимагає, в цій частині НУШ має бути профінансована з бюджету.
— Як здійснюється фінансування з державного бюджету НУШ, який розмір субвенції? Чи є встановлена сума коштів із розрахунку на дитину?
Сергій. м. Дніпро.
— Чіткої цифри з розрахунку на одну дитину немає. Порядок надання субвенції регулює Постанова Кабміну №237 від 04.04.2018 р. «Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа». Все залежить від місцевості. Для прикладу, в гірській субвенція з держбюджету на закупівлю здійснюється у розмірі 95%, а 5% дофінансовують органи місцевого самоврядування, тобто засновники навчального закладу. В громадах — 10% дофінансування, в містах обласного значення — 30%.
Інформацію про виділені кошти (дофінансування) можна отримати за письмовим запитом зацікавленої особи до обласної державної адміністрації.
У минулому і цьому році всі гроші в повному обсязі за програмою НУШ були перераховані з держбюджету (субвенції) на казначейські рахунки обласних державних адміністрацій, цьогоріч на місяць раніше, навіть до кінця березня. Далі субвенція з держбюджету для міст перераховується з ОДА, в тому числі міст, які є обласними центрами.
Тут питання раціонального розподілу коштів міським управлінням освітою як засновником закладів. Держава в частині розподілу коштів на Нову українську школу виконала свої зобов’язання, а батькам треба писати запит до управління освіти міста з питанням, скільки вони виділили грошей на школу, що закуповували на їхню школу для початкових класів і на підставі чого формувалася кількість обладнання, дидактичного матеріалу, і якщо не збігається, поцікавитися у директора — чому так?
— Переходимо до 2 класу. Минулого тижня отримали повідомлення, що на клас від школи виділено фарбу. Хто має здійснювати поточний ремонт класу, чому рішення про виділення було прийнято тільки зараз?
Наталія. м. Київ.
— Це питання має вирішуватися на місці, за внутрішньошкільним розпорядком, воно належить до компетенції засновника навчального закладу.
— Класний керівник попередила, що для деяких предметів ми маємо придбати друковані зошити за власний кошт (перейшли до 2 класу). Чи законно це?
Д.Теличкова. Харківська область.
— Конституція України передбачає право кожного громадянина на доступну і безоплатну освіту. Ми, Міністерство освіти і науки України, фінансуємо підручники та посібники, які допомагають учням отримати рівень освіти, що відповідає базовому стандарту. Здебільшого дидактичні матеріали, (друковані зошити та ін.), тобто додаткову літературу/матеріали, просять закупити батьків, оскільки вчитель вже на місці, ознайомившись із підручником, для доступності викладу та/або підсилення програми пропонує ще й такий матеріал. Рішення, купувати чи ні, залежить від батьків.
Держава має забезпечувати підручниками на 100%. Список підручників можна знайти на сайті Міністерства освіти і науки України https://mon.gov.ua Знаходимо розділ “Освіта”, далі — “Загальна середня освіта”, потім — “Підручники” та “Електронні підручники” https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/pidruchniki/elektronni-pidruchniki
Дидактичні матеріали закуповують на рівні управлінь відповідно до рекомендацій МОНУ та контингенту, який є в закладах. Відсоток, скільки коштів витрачати на матеріали, є в постанові №237 про розподіл коштів НУШ.
— Куди ми маємо звернутися, щоб отримувати освіту вдома? Коли саме до нас має приходити вчитель (чи це питання вирішується за домовленістю)?
Валерія. Миколаївська обл.
— Щодо часу навчання — за домовленістю, оскільки вчитель в школі має основне навантаження. Щодо освіти за новим законодавством наказ МОНУ №8 від 12.01.2016 р. «Про затвердження Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах», індивідуальною вважається сімейна освіта, екстернат і педагогічний патронаж. Педагогічний патронаж передбачає супровід педагога від школи, екстернат і сімейна освіта — це тільки консультації та оцінювання. Сімейна освіта й екстернат дуже схожі, але різниця в тому, що на сімейну мають право всі, а на екстернат — лише певний перелік осіб.
Щоб організувати сімейне навчання вдома, достатньо подати відповідну заяву до школи за місцем реєстрації. Після цього викладачі допоможуть скласти навчальний індивідуальний план та проведуть і з батьками, і з дитиною консультацію. А наприкінці семестру на дітей чекатиме оцінювання знань.
— Уже другий рік поспіль не отримуємо підручники з деяких предметів, зокрема з англійської мови. Куди маємо звертатися?
Олена. Дніпропетровська обл.
— Підручники друкують на п’ять років. Ми цьогоріч друкували підручники для 2, 5, 6 та 11 класу. Для другого і п’ятого класів поставили точно. Більше того, підручники постачають із запасом. А щодо підручників для 6 класу — доставлено до органів управління освітою облдержадміністрацій 70,7 відсотка, для 11 класу — 84,1 відсотка (інформація на 30.08.2019 р). На майбутнє рекомендую діяти наступним чином: звернутися до директора школи із заявою про те, щоб учителі подали відповідні заявки директору школи на придбання підручників, які вони вважають потрібними (актуальними) для навчання за своїми предметами на наступний рік для включення цих витрат у кошторис школи на наступний навчальний рік. Якщо вчителі таких заявок не подадуть, такі дії будуть підставою для оскарження, крім випадків, якщо районне управління освіти, отримавши кошторис, не здійснило закупівлю.
(З власного досвіду автора — зверніться письмово за роз’ясненням до директора школи, районного/міського та обласного відділів освіти, реєструйте лист (обов’язково номер вхідного). І вимагайте у встановлений законодавством термін відповідь, чому у вас немає підручника).
Всі інші підручники, крім підручників для 6 і 11 класу, повинні бути в наявності, бо їх надсилають в область із запасом.
— Йдемо до першого класу. Хочу більше дізнатися про роботу на уроці у НУШ. Як вона має бути побудована, чи повинні давати домашнє завдання, чи справді дитина під час уроку може не сидіти за партою, а гратися?
С.Сурчак. Одеська обл.
— Слід приділяти увагу груповій, ігровій, проектній та дослідницькій діяльності, мають бути урізноманітнені варіанти впорядкування освітнього середовища. Крім класичних варіантів класних кімнат, доцільно використовувати мобільні робочі місця, які легко трансформувати для групової роботи. У плануванні й дизайні освітнього середовища першорядним має бути спрямування на розвиток дитини і мотивації її до навчання. Освітнє середовище у початкових класах має бути безпечним місцем, де діти почуватимуться захищеними та в безпеці. В освітньому середовищі Нової української школи є баланс між навчальними видами діяльності, ініційованими вчителем, та видами діяльності, ініційованими самими дітьми. Таке середовище забезпечує можливості дітям робити власний вибір, можливості для розвитку нових та удосконалення наявних практичних навичок, отримання нових знань, розвитку свого позитивного ставлення до інших. Освітнє середовище слід творити спільно, разом з дітьми. Особливу увагу вчитель має приділяти збереженню та зміцненню фізичного здоров’я учнів, їх моральному та громадянському вихованню. Із цією метою важливо організувати активну співпрацю вчителя з батьками або особами, які їх замінюють, з медичними працівниками закладу загальної середньої освіти, шкільним психологом, учителями-предметниками, вихователем групи подовженого дня. Результатами такої співпраці є: краще вивчення індивідуальних можливостей і стану здоров’я кожного першокласника; здійснення особистісно орієнтованого навчання та виховання; впровадження здоров’язберігаючих технологій освітнього процесу; спільна підготовка і проведення батьківських зборів; бесіди з батьками на психолого-педагогічну тематику тощо.
— Доброго дня! Наша школа працює в 2 зміни. Молодші класи — в першу, старші — в другу. У школі є медсестра, яка працює на половину ставки, а щоб працювала повний робочий день, нам, батькам, пропонують доплачувати. Сума незначна, але сам факт: чи можливо, щоб у школі, де кількість дітей перевищує 5 тисяч, працювала медсестра на 0,5 ставки?
А.Чернікова. Київська обл.
— Відповідно до типових штатних нормативів у закладах загальної середньої освіти штатний розпис школи розробляється в межах затвердженого центральними і місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування фонду заробітної плати, дотримуючись найменування посад. Підстава — наказ МОНУ №1205 від 6.12.2010 р. «Про затвердження Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти». Все залежить від фонду оплати праці, затвердженого безпосередньо в навчальному закладі. Щодо доплати, то батьки не зобов’язані до цього. Зверніться з письмовим колективним клопотанням до засновника навчального закладу, щоб розглянули можливість ввести повноцінну штатну одиницю, враховуючи наповнюваність школи та кількість дітей, які здійснюють там навчання.
— Хто має купувати класний журнал для вчителя? Нам сказали, що батьки.
Світлана. м. Дніпро.
— Фінансування йде з місцевого бюджету. Батьки не повинні купувати класний журнал. Не бійтеся написати заяву на ім’я директора, а він подасть кошторис відповідно до потреб в управління освіти міста. Просто батьки чомусь бояться захищати свої права.
— Навчаємося за програмою «Інтелект України». У класі 35 осіб. Чи є затверджена гранична кількість учнів?
— Кількість учнів у будь-якому класі не має перевищувати 30 осіб. Таку норму передбачає п.1 ст.14 Закону України «Про загальну середню освіту». Раджу звернутися з письмовим запитом до адміністрації школи з питанням, чому не виконують норму Закону.
Також можна звернутися з письмовим запитом до місцевого відділу освіти з проханням поділити учнів на кілька класів, посилаючись на чинне законодавство, за умови, що є вчитель для додаткового класу. І, наприклад, не збирати 37 учнів у класі, а поділити їх на 2 класи. Складніше, якщо немає приміщення. Але тут батьки повинні самі провести аудит з одного боку приміщень школи, а з іншого плануються зміни щодо забудови нових районів, але поки говорити про них зарано.
— Якщо після письмового звернення до засновника навчального закладу не отримали відповідь, куди звернутися?
— Є два шляхи: звернутися зі скаргою на дії засновника до уповноваженого ВРУ з прав людини у вашій області або скласти позов до суду.
— Ідемо до першого класу. Вже були перші батьківські збори, де нам озвучили, що поки не вистачає устаткування у класі, зокрема інтерактивної дошки, тому ми маємо придбати телевізор, щоб учитель мала змогу демонструвати матеріали. Чи можемо звернутися до районного, міського чи обласного відділу освіти з проханням виділити кошти на ці потреби?
Ольга. Сумська обл.
— Звісно, треба письмово звернутися до засновника, якщо є потреба. І він має подбати про фінансування.
— Запитання щодо групи подовженого дня. Склалася ситуація, коли директор каже: є 25 місць на 60 дітей, а бажаючих більше. Що робити батькам дітей? Хто вирішує питання, щоб у школі почала функціонувати група подовженого дня, — директор?
Валентина. Дніпропетровська обл.
— Ні, батьки. Оскільки зацікавленість у створенні такої групи є відображенням потреб батьків, відповідно до Наказу МОН №677 від 24.07.2018 р.
Група подовженого дня створюється за наявності необхідної матеріально-технічної бази та умов для організації харчування учнів. Засновник закладу загальної середньої освіти може створювати умови для організації денного відпочинку (сну) в групі подовженого дня, сформованій з учнів першого класу. Групи подовженого дня створюються та функціонують відповідно до рішення засновника закладу загальної середньої освіти за письмовими зверненнями батьків, інших законних представників учнів, у тому числі в середині навчального року. Заяву можна написати будь-коли.
На підставі рішення засновника керівник закладу загальної середньої освіти видає наказ про організацію діяльності групи подовженого дня. Відмовити в прийомі до неї не мають права. Якщо бракує фінансування, директор має подати запит до засновника. Якщо там дадуть відповідь, що немає коштів, винести через місцевого депутата питання на сесію про збільшення фінансування школи. Додаткова плата можлива тільки за харчування або за позашкільні гуртки.
Хочемо звернути увагу батьків, що тільки письмові запити є підставою вирішувати, чи виконує засновник взяті на себе зобов’язання. А переважна більшість батьків отримують усну відповідь від директора школи, яка не завжди відповідає дійсності.
Яна РОМАСЕНКО.
Сергій ЧЕРНЯВСЬКИЙ.
Видавництво “Ко-оп Медіа”, крім газети “Порадниця”, видає дитячий журнал “Розумашки”. Цей журнал допомагає батькам готувати дітей до школи та життя. Детально про журнал та акційна онлайн підписка за покликанням: http://bit.ly/2Ll49MK