Чарівність, волошкові сяючі очі, срібний голос і зваблива усмішка робили Наталю Фатєєву об’єктом обожнювання та наслідування. Але знакова роль в її творчій біографії так і не з’явилася. Проте є десятки жіночих історій у найбільш культових фільмах того часу. А особисте життя актриси саме по собі гідне екранізації.
ВИДАТНА МАЙБУТНЯ
Наталя Фатєєва народилася 23 грудня 1934 року в Харкові й була єдиною, улюбленою дитиною в сім’ї. Її батько — військовий, служив у пожежних військах, мати — директор ательє. Під час війни сім’я була евакуйована в Середню Азію, а після її закінчення повернулася до Харкова.
Маючи прекрасний голос і слух, Наташа захопилася музикою та вокалом і мріяла стати актрисою. Одного разу навіть зробила підпис на своїй фотографії: «Видатна майбутня». Щоб дочка могла займатися, батько обміняв дві пари чобіт на піаніно. А після школи Наташа, склавши іспити на всі п’ятірки, вступила до Харківського театрального інституту та поєднувала навчання з роботою на державному українському телебаченні, ставши однією з перших його дикторок.
Майбутня зірка радянського кіно вражала своєю надзвичайною красою та енергією, і народний артист Лесь Сердюк взяв її до себе на курс. Але незабаром була відрахована з інституту. Про причини цього ніколи не згадувала. Проте її викладачка розповіла: «Вона завжди була зарозумілою. Нікому не поступалася, не зважала на думку інших».
ПЕРШЕ ЗАМІЖЖЯ ТА ПЕРША РОЛЬ
На другому курсі Наталя вискочила заміж за однокурсника та майбутнього народного артиста Леоніда Тарабаринова. Водночас вона знялася у своїй першій картині «Є такий хлопець» і відразу — в головній ролі. Її стали впізнавати на вулицях, просили автограф. Цей фільм побачив Сергій Герасимов, один із найвизначніших радянських кінорежисерів, який викладав у ВДІКу. У той час він відрахував частину своїх студентів. Нових набирати було вирішено з числа талановитих абітурієнтів. Він і запропонував молодій актрисі вступати до нього. Вона розлучилася з чоловіком, якого вважала слабохарактерним, і вирушила до Москви. Там вступила до ВДІКу одразу на 4-й курс.
Потрапивши до іменитого режисера, відразу почала зніматися в кіно. Зі своєю яскравою зовнішністю на ролі радянських трудівниць вона підходила насилу, але простоїв у неї не було. Щоб підійти на роль, вона себе ламала, робила гірше, зачісувалася, аби мати не такий ефектний вигляд.
ОСЬ ТАКИЙ ХЛОПЕЦЬ ВОЛОДИМИР БАСОВ
У ВДІКу вона познайомилася з на той час уже доволі відомим артистом і режисером Володимиром Басовим. Був він далеко не красенем, але мав славу ловеласа та міг умовити будь-яку жінку. У Фатєєву закохався одразу. Не встоявши перед харизмою Басова, Наталя сильно покохала його, і вони дуже швидко одружилися. Свою дружину Володимир Басов зняв лише один раз в головній ролі у фільмі «Випадок на шахті номер вісім» з Анатолієм Кузнєцовим.
У 1959 році у них народився син, якого теж назвали Володимиром. Обоє батьків були весь час зайняті. Актриса знімалася нескінченно багато, постійно була в роз’їздах, відвідувала закордон у складі численних делегацій. «Совекспортфільму» вигідно було показувати красиву, розумну актрису з яскраво вираженою індивідуальністю. Тому сина батьки вирішили відправити на виховання до Харкова. Незважаючи на те, що мама приїжджала рідко, на день-два, й одразу ж зникала, Володя провів чудове дитинство. Дідусь і бабуся упадали всією душею до нього, любили та балували, щоліта возили до Криму на машині.
А Басов став багато пити, їх шлюб повільно й болісно розпадався. Наталя страждала не тільки від пияцтва чоловіка, а й від його ревнощів. Він звинувачував дружину в зрадах, замикав у будинку, зриваючи її зйомки. «Ви не повірите, але він любив похмуро говорити: «Коли ж ти постарієш, коли тобі буде нарешті тридцять років», — зізналася якось Фатєєва.
ВАЖКЕ РОЗЛУЧЕННЯ
1960 року актрису запросили зніматися в епохальній на той час картині «Битва в дорозі» в головній ролі з Михайлом Ульяновим. Під час зйомок раптово помер від інфаркту головний режисер Захар Аграненко, і дознімати фільм запропонували Володимиру Басову, з яким Фатєєва вже була на межі розлучення. Намагаючись помститися норовливій дружині, він мордував її, змушуючи по багато разів репетирувати й переозвучувати роль.
Прожили вони разом 5 років. Коли батьки розійшлися, син залишився з мамою. Але подорослішавши, сильно зблизився з батьком і став у нього зніматися. А для Наталі Фатєєвої Басов так і залишився еталоном дорослого чоловіка, з яким порівнюватиме всіх своїх подальших чоловіків. Проте цей іспит більше ніхто не витримає. Володимир Павлович забрав у неї багато сил і нервів, але ще більше дав. Коли через багато років Басов опиниться на повній самоті й зляже з інфарктом до лікарні, саме Наталя та їх син із дружиною його доглядатимуть.
«ТРИ ПЛЮС ДВА» І АНДРІЙ МИРОНОВ
Після болісного розлучення в 1961 році Фатєєва вела перші випуски КВК разом з Олександром Белявським, Елемом Клімовим і Наталією Защипіною. Але зірка актриси спалахнула, коли в 1963 році на екрани країни вийшла легка, романтична комедія режисера Генріха Оганесяна «Три плюс два». Шатенка з неймовірно синіми очима підкорила глядачів. Вона приваблювала своєю жіночою чарівністю. Роль дресирувальниці Зої залишилася найяскравішою з робіт актриси. Під час зйомок вона сама заходила в клітку до тигрів і дуже пишалася цим. Засмутилася, коли кадри не увійшли до фільму.
Під час роботи над картиною Андрій Миронов тільки починав свій шлях у кінематографі. Увага молодого партнера стала для Фатєєвої справжньою віддушиною після болісного розлучення. 22-річний Андрій безмежно закохався в Наталю: годинами тримав над нею парасольку на пляжі, відмивав білосніжні туфлі актриси, коли вона потрапила під дощ. «Він був таким чарівним, таким симпатичним, вигадником і неймовірним фантазером. Я в своєму житті не пам’ятаю, щоб стільки сміялася, як з Андрієм під час нашої спільної роботи та після зйомок. Я була така довірлива, а він мене розігрував. У нього дивовижне почуття гумору», — згадує Наталя Фатєєва. Романтична обстановка — літо, море, завод шампанських вин неподалік, спонукала до роману, і її серце сколихнулося. Вони здавалися ідеальною парою. Але все закінчилося після зустрічі з батьками нареченого — Марією Мироновою та Олександром Менакером, на яку Фатєєва прийшла зі своїм сином.
ВАЖКА РОЛЬ ДРУЖИНИ
Новий роман у неї почався з льотчиком-космонавтом Борисом Єгоровим, учасником першого спільного польоту, в якому брали участь три людини — Комаров, Єгоров і Феоктистов. Красивий, мужній, сміливий, чарівний, він одразу закохався в Наталю, побачивши на вечірці. Космонавт красиво залицявся до актриси, й незабаром їх пара стала однією з найбільш елегантних у світському житті того часу. Залишивши попередню дружину та сина, Єгоров одружився з Фатєєвою.
А маленького Володю забрали в столицю, бо настав час йти в перший клас. «Будеш вчитися в інтернаті, — повідомила мама. — Додому тільки на вихідні». В сина і зараз виникає питання, навіщо його треба було забирати в улюблених бабусі та дідуся, яких він вважав своїми батьками і з якими було так добре. Але забирати на вихідні сина додому Наталя не поспішала, занадто була зайнята особистим життям і кар’єрою. І Володя, ковтаючи сльози, в черговий раз лягав спати на казенному ліжку. Але коли все ж забирала, ці дні здавалися надзвичайними. Мати готувала екзотичним на той час блендером смачний суп-пюре. А космонавт садив пасинка в свій «Б’юїк-електра», в якого автоматично відкривалися вікна, і катав зі швидкістю 200 км/год. по кільцевій.
Єгоров був людиною товариською, мав багато друзів, які часто приходили в гості. У них бували Юрій Гагарін, Лариса Голубкіна, Муслім Магомаєв, космонавти Костянтин Феоктистов і Володимир Комаров. Але Фатєєвій це не подобалося, занадто різні в них були смаки та інтереси. Незабаром вони переїхали у величезну п’ятикімнатну квартиру, а Володю забрали з інтернату й відправили до спецшколи.
«АЛЛО, ГАЛОЧКА!»: ЯК НАТАТЯ КУСТИНСЬКА СІМ’Ю РОЗБИЛА
Наталя розлучилася з Борисом майже відразу після народження їхньої дочки Наташі. Він пішов до найближчої подруги дружини, її колеги по фільму «Три плюс два» і тієї самої легковажної пасії режисера Якіна в фільмі «Іван Васильович змінює професію» — Наталі Кустинської. Та обмовила подругу, сказавши Єгорову, що справжнім батьком їхньої дочки є румунський співак Дан Спетару, з яким у Фатєєвої трапився бурхливий роман під час зйомок кіномюзиклу «Пісні моря».
Справді, Наталя жила з чоловіком, відчуваючи невдоволеність тим, що їхній союз був союзом двох абсолютно різних людей. Вона намагалася кудись поїхати. На зйомках в Румунії у фільмі «Пісні моря» познайомилася зі знаменитим співаком Даном Спетару, і вони втратили голову один від одного, як це часто буває в акторів, які грають закохану пару. Але зйомки закінчуються, актори роз’їжджаються, і кохання минає. Чутки про роман швидко долетіли до Москви. Кажуть, до цього доклав свою руку Роберт Рождественський, який писав тексти пісень до фільму. Наталя повернулася до чоловіка, який не збайдужів до неї, а навпаки став дарувати подарунки, приділяти більше уваги. Але тут втрутилася Кустинська, яка давно кинула око на чоловіка подруги, вирішивши зіграти на ревнощах.
Наталя Фатєєва подала на розлучення, адже пробачити чоловіка за таку зраду вона не могла. Достатньо було подивитися на доньку, щоб зрозуміти, на якого батька вона схожа. Актриса важко переживала розрив. Доньку так само, як колись і її брата, відправила до Харкова, і з головою поринула в роботу.
А ДОЛЕНОСНОЇ РОЛІ ВСЕ НЕ БУЛО
Природа наділила Наталю Фатєєву не тільки красою, а й особливим, хвилюючим голосом. Коли вона дублювала зарубіжні картини, її голосом говорили Софі Лорен, Беата Тишкевич, Барбара Брильська.
Ролей теж було багато, й різних. Актрисі потрібно було постійно доводити, що вона не лише красива, а ще й чогось варта. Найчастіше діставалися невеликі, але помітні ролі, що запам’ятовуються.
У нев’янучій кінокомедії «Джентльмени удачі» режисера Олександра Сєрого героїня актриси Людмила з’являється в кадрі лише трохи більше хвилини. Дочка одержимого професора Мальцева приїхала на свою зимову дачу, на якій компанія кримінальників-утікачів, намагаючись почати нове життя, вивчає англійську.
— Дівчина?
— Чувіха.
— Та ні, англійською, ну? Герл!
— О, єс, єс, герл!
Як на Фатєєву там дивиться Крамаров! Не з жаданням. Вона, немов промінь світла, що відкриває йому новий світ.
У легендарному детективі Станіслава Говорухіна «Місце зустрічі змінити не можна» роль у актриси теж невелика. Модельєр Інгрід Соболевська, жертва обману Фокса, лише описує зовнішність свого колишнього коханця, і в Шарапова з’являється впевненість, що він вийшов на слід справжнього вбивці. Але вона зіграна так, що ми, глядачі, бачимо, яке в героїні за спиною життя. Хоча у фільмі про це не повідомляється.
У комедійному вестерні Алли Сурикової «Людина з бульвару Капуцинів» Фатєєвій дісталася роль безстрашної дружини вождя команчів. «Жінко, не смій торкатися мого чоловіка», — пам’ятаєте, з якою звірячою хваткою владна й небагатослівна скво захищала вождя індіанців?
Сама актриса більше за інших цінує роль, яку зіграла у фільмі «Здрастуй, це я» з Арменом Джигарханяном. Дебютна картина Меньшова «Розіграш», в якій вона зіграла завуча, стала найкасовішим фільмом про школярів за всю історію радянського кінопрокату. Останніми великими роботами народної артистки СРСР стали ролі матері головного конструктора в кіносеріалі «Корольов. Головний конструктор» і дружини князя Меншикова в «Тайнах палацових переворотів». Усього Наталя Фатєєва знялася більш ніж в 70 фільмах, але доленосної ролі в її житті так і не сталося.
Зараз Наталя Миколаївна живе одна в своїй п’ятикімнатній квартирі на Фрунзенській набережній. Актриса перенесла кілька операцій після перелому шийки стегна і пересувається на милицях. Веде усамітнений спосіб життя, з дітьми й онуками не спілкується, коротаючи дні та ночі в цілковитій самотності.
Підготувала Валентина ГАРКАВА.