— Записуючись на прийом до сімейного лікаря через інтернет, побачила, що й декларацію можна подати тут же. Ввела всі необхідні дані, та коли пішла на прийом, виявилося, що лікар була у відпустці. Чи треба йти до лікаря спеціально, щоб отримати документ на руки?
Світлана. Черкаси.
— Подати декларацію самостійно зараз неможливо. Для цього необхідно прийти на прийом до лікаря, якого Ви обрали, з паспортом, ідентифікаційним кодом. При поданні декларації для автентифікації особи пацієнта на його мобільний має прийти СМС. Якщо пацієнт не має мобільного, він повинен підписати декларацію, та автентифікуватись у системі за сканованими документами. Декларацію за пацієнта підписати можуть лише батьки дітей до 14 років. Це може зробити один із батьків. Щоб подати декларацію про обслуговування своєї дитини, потрібні паспорт, ІПН, свідоцтво про народження дитини і мобільний телефон. Пацієнти старші 14 років мають власноруч ставити підпис на декларації, поданої до закладу.
Форму декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, затверджено наказом МОЗ від 19.03.2018 №503. Використання будь-яких інших форм не відповідає законодавству.
Лікар заповнює декларацію в електронній формі через систему eHealth. Але обов’язково має роздрукувати її та надати пацієнту (його законному представнику) для перевірки даних.
Пацієнт має уважно перевірити коректність внесених даних. Якщо декларація не містить помилок, пацієнт підписує два примірники. У свою чергу лікар проставляє на них відмітку з датою отримання такої декларації надавачем ПМД та повертає один примірник пацієнту, який він повинен зберігати. Інший примірник декларації залишається у медичному закладі.
У разі виявлення розбіжностей в даних пацієнт має повідомити про це лікаря, який відразу виправляє помилки в декларації в електронній формі та повторно роздруковує її.
Первинна медична допомога надається безперервно, тож на час відсутності лікуючого лікаря, обраного за декларацією, керівник відповідного закладу охорони здоров’я має вирішити, хто саме замість нього надаватиме медичну допомогу пацієнтам .
— Не раз чув, що сімейні лікарі при заповненні декларації дають пацієнтам свій номер мобільного телефону для екстрених консультацій. Але моя лікарка свого номеру не дала. Чи має вона це обов’язково зробити, і за яких обставин та в який час маю право зателефонувати, щоб лікар гарантовано відповіла на дзвінок? Зокрема, чи припустимо телефонувати у вихідні чи свята?
Костянтин Петрович. м. Лубни Полтавської обл.
— Заповнюючи декларацію, лікар обов’язково вносить до неї і контактний номер телефону для зв’язку із лікарем. Можливо, вам не вказали його через неуважність, тож нагадайте про це, коли прийдете на прийом. А от у якому часовому інтервалі та в яких випадках доречно телефонувати, нормативно-правові акти не регулюють; лікар із пацієнтом вирішують це між собою; тому й важливо мати довірливі стосунки. Навіть якщо сімейний лікар перебуває у відпустці, ви можете звернутися до нього телефоном за порадою, так само й коли пацієнт захворів чи почувається погано, перебуваючи у відрядженні чи на відпочинку.
Зі свого боку, лікар теж має бути зацікавленим, аби пацієнти були здорові, не приходили на прийом щодня і не сиділи в черзі надто довго; для цього має проводити профілактичну, роз’яснювальну роботу, у тому числі й давати поради, консультувати по телефону; це все — його робота! Лікарі й самі розуміють: має бути наголос на профілактиці, а не лікуванні захворювань.
— Паперові картки поки ще залишаються?
— Поки що — так, але з часом їх замінять електронними. Та головне для лікаря зараз — не показати, як багато пацієнтів він прийняв за зміну, а підвищити якість обслуговування. Інакше пацієнт, який уже подав декларацію, може змінити сімейного лікаря, а за ним підуть і гроші.
— Коли пацієнт каже лікарю, що хоче подати декларацію про обслуговування в нього, чи може той відмовити, маючи місця, але мотивуючи значною відстанню від поліклініки до місця проживання людини, особливо літньої? Мовляв, «я до вас не набігаюсь, та й вам буде важко»? У яких саме випадках лікар мусить прийти до хворого додому?
— Декларацію географічно можна подати будь-де, але пацієнтові має бути зручно прийти на прийом до лікаря. Керівник закладу має затвердити порядок, коли лікар має приходити на виклики додому, залежно від стану пацієнта. Законодавчо це не регламентується, та, наприклад, якщо людині дуже зле, а лікар живе десь поруч, то може прийти. Так само не залишаться без первинної медичної допомоги й ті, хто з огляду на свій стан не в змозі дістатися до поліклініки на прийом. Та в будь-якому разі, обираючи сімейного лікаря, зважайте і на його людські якості.
— Якщо строк подання декларації про обслуговування у лікаря не обмежений, чому для прийому вузького спеціаліста потрібне направлення від сімейного лікаря? У яких випадках до нього можна звернутися напряму?
Марина. Львівська обл.
— Сьогодні декларація з лікарем — це точка входу до трансформованої системи охорони здоров’я. Ви вільні обрати свого лікаря або переобрати його у будь-який час. Але він сьогодні виступає розпорядником маршруту пацієнта. Не кожен пацієнт може визначити, до якого саме лікаря вузького профілю йому треба звернутися. Лікар, якого він обрав, зможе призначити необхідні аналізи та надати необхідну допомогу у 80 відсотках випадків звернень. Як і раніше, без направлення від сімейного лікаря звичайно можна піти на прийом до деяких вузьких спеціалістів, наприклад, гінеколога або стоматолога. Програма медичних гарантій, що передбачає трансформацію інших рівнів системи охорони здоров’я у повному обсязі запрацює з 2020 року, а поки що запущено лише пілотний проект у 56 закладах Полтавщини, визначених Постановою МОЗ №131.
— Моїй вагітній дочці лікар-гінеколог призначив обстеження і аналізи, результати яких вона має показати. Чи потрібно для цього записуватися на прийом? Раніше у нас пацієнти, приходячи повторно, заходили на хвилину без черги.
Ніна Т. Київська обл.
— Для більш комфортного обслуговування, а також з поваги до лікаря та інших пацієнтів вашій дочці краще таки записатися на прийом. А от чи можна зайти поза чергою, залежить від лікаря і від того, як це прийнято у закладі охорони здоров’я.
— Добрий день! Це пряма лінія? Я пенсіонерка з с. Верхня Самара Близнюківського р-ну Харківської обл. Сама гипертонік, та отримати ліки за електронним рецептом мені обійдеться в копієчку, бо проїзд до райцентру коштує ледь не 100 грн. У місті це просто. А у нас у селі сімейний лікар є, а от аптека одна, і та приватна, дуже дорога, тому й купуємо ліки в райцентрі. Хто це таке придумав, не спитавши в людей?! Поки я поїду до району, поки фармацевт подивиться на комп’ютері, а як нема, то йди ще в іншу аптеку… Новий рецепт виписують, коли закінчуються ліки; навіть якщо попрошу дочку в місті, вона лише на наступні вихідні зможе привезти їх. Не дуже це нам підходить! Та й прості препарати мені не допомагають, а на помічні — не дають електронних рецептів.
— Стати учасником урядової програми «Доступні ліки» з квітня 2019 року можуть, як комунальні, так і приватні аптечні заклади. Тому мешканці вашого населеного пункту разом із лікарем можуть запропонувати місцевій аптеці взяти участь у програмі. Новий рецепт на ту ж саму діючу речовину, що була виписана минулого разу, ви можете отримати за 7 днів до завершення курсу (якщо попередній курс лікування становив 21 і більше днів) або за 3 дні (якщо попередній курс лікування становив до 21 дня). Тому можете звернутись до лікаря за рецептом заздалегідь до закінчення курсу. Дані про наявність необхідних вам ліків можете отримати за телефоном. Адресу та контакти всіх аптек, що відпускають «Доступні ліки» у вашому райцентрі, можна знайти на сайті НСЗУ — дочка може вам у цьому допомогти.
— Якби ж аптека була в селі, або хоч раз на тиждень їздив автобус безкоштовний! Раніше лікар сам привозив з району ліки і тут роздавав, а ми доплачували, а тепер цього нема.
— Зараз ви можете скооперуватися з рідними, сусідами. Вони можуть отримати для вас ліки, хоч би де мешкали! Треба лише навчитися пересилати їм смс із даними електронного рецепта, або й просто продиктувати зміст відповідної смс по мобільному. А щодо транспорту — звертайтеся до районної влади!
— Про можливість отримати ліки в аптеці за електронним рецептом, незалежно від місця проживання, вже інформувала й «Порадниця» під час прямої лінії за програмою «Доступні ліки». А от якщо в сімейного лікаря понад 1 тис. пацієнтів, і з них 50 чи 100 в одному селі, він може хоч раз на тиждень туди поїхати і на місці прийняти своїх пацієнтів, а чи має сидіти лише в райцентрі, чекаючи, доки люди самі приїдуть?
— Це має вирішити головний лікар закладу охорони здоров’я. Адже це його компетенція та обов’язок — забезпечити доступність первинної медичної допомоги. За домовленістю з місцевою владою можна відкрити черговий кабінет та організувати виїзні прийоми сімейних лікарів по селах, аби люди могли на місці отримати допомогу. У забезпеченні пацієнтів якісною медичною допомогою також мають бути зацікавлені місцеві органи самоврядування.
— Наш педіатр не приходить додому, коли у дитини температура. Що маємо робити? Іти з хворим малюком до поліклініки? А якщо захворювання — інфекційне?
Молода мама. м. Бровари.
— Лікар не може відмовити без причини. Можливо, він вважає, що стан пацієнта того не потребує та має для вас поради за телефоном? Якщо вас це не влаштовує, можете звернутися до керівника закладу охорони здоров’я — той зможе узгодити це питання або ж запропонує вам оформити декларацію до іншого лікаря, якщо обслуговування в цього вам не підходить.
— Давайте ще раз нагадаємо читачам правила зміни сімейного лікаря!
— Якщо хочете обрати іншого лікаря, ви маєте прийти на прийом до нового лікаря з мобільним телефоном, паспортом та ідентифікаційним кодом і оформити документ. Гроші за пацієнта з наступного місяця перейдуть до нового лікаря, а інформувати про це рішення попереднього лікаря не потрібно.
— За порадою ендокринолога давно раз на рік роблю УЗД в одного й того самого лікаря, якому довіряю, і сплачую за обстеження. Читала, незабаром можна буде робити необхідні обстеження державним коштом. Чи зможе сімейний лікар направити мене на УЗД саме до цього фахівця приватної установи?
Олена П. Київська обл.
— Триває активна розробка програми медичних гарантій, і говорити про конкретний перелік досліджень, консультацій чи маніпуляцій поки що зарано. Але, вочевидь, потребу в такому обстеженні визначатиме сімейний лікар. Але заклад охорони здоров’я, в якому пацієнт може отримати ці обстеження, він обирає сам. Аби НСЗУ могла заплатити за це обстеження, заклад має укласти договір із нами. Але світова практика свідчить: близько 80 відсотків потреб у медичній допомозі можуть бути вирішені при зверненні на первинну ланку, хоча в Україні до цього ще не звикли.
— Наскільки активно відгукнулися на медреформу приватні лікарі, і як багато пацієнтів надали перевагу саме їм? І загалом, на що може розраховувати пацієнт, який уклав декларацію з лікарем приватного медичного закладу?
— У першій хвилі укладання договорів закладів охорони з НСЗУ лікарі, що працюють ФОП, у липні 2018 року вперше отримали кошти від держави на банківський рахунок, чим були тоді вкрай здивовані. Сьогодні з НСЗУ співпрацює 132 приватних заклади та 143 лікарі, що працюють ФОП. Кожен із пацієнтів приватного закладу або лікаря-ФОП, що мають договір з НСЗУ, може розраховувати на надання йому первинної медичної допомоги в повному обсязі безоплатно, включно з уже згаданим на початку розмови переліком лабораторних досліджень і аналізів. Адже за це вже заплатила НСЗУ.
Дізнатись про всі приватні заклади-партнери НСЗУ, можна на нашому сайті: nszu.gov.ua Використовуючи фільтри зліва, ви можете обрати свій населений пункт та форму власності закладу. На карті побачите всі приватні заклади, що працюють за новою моделлю. Під картою знайдете таблицю із контактною інформацією закладу та кількістю декларацій кожного лікаря. Якщо ж вам складно скористатися сайтом, телефонуйте до нашого контакт-центру за номером 1677, і оператори допоможуть знайти відповіді на ваші запитання.
— Насамкінець хотілося б запитати, яка статистика з декларування в Україні? І чи задоволена ваша служба тим, як відбувається процес реформування системи охорони здоров’я?
— 27,99 млн. українців та осіб, які офіційно перебувають на території України, вже подали декларації про вільний вибір лікаря, побачивши переваги таких змін. Головний принцип діяльності НСЗУ — це прозорість фінансування. На нашому сайті можна побачити, скільки коштів отримав ваш заклад охорони здоров’я, до якого ви подали декларацію, скільки там пацієнтів. Там також ви можете побачити кількість аптечних закладів, що відпускають ліки за урядовою програмою реімбурсації «Доступні ліки», оприлюднені угоди із закладами охорони здоров’я тощо.
Якщо у ваших читачів виникнуть будь-які запитання, звертайтеся за телефоном контакт-центру 1677 (з усіх мобільних операторів, безоплатно), на сайт НСЗУ, де можете залишити повідомлення на офіційну поштову адресу, або на сторінку НСЗУ на Фейсбуці. Ми будемо раді допомогти!
Пряму лінію провела Ольга ГОЙДЕНКО, кореспондент газети «Порадниця».