Про реформування освіти в сільській місцевості та створення опорних шкіл - Порадниця
Порадниця
  • Головна
  • Культура і життя
    • Порадницька гостина
      • 2004
      • 2005
      • 2006
      • 2007
      • 2008
      • 2009
      • 2010
      • 2011
      • 2012
      • 2013
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • Порадницька гостина. Відеоверсія
    • Новини
    • Виставки
    • Події
    • Постать
    • Традиціі
    • Спорт
    • Подорож з «Порадницею»
    • Рецензії
    • Поради священника
    • Життя як воно є
    • Родина
      • Він і вона
      • Долі людські
      • Батьки і діти
  • Краса та здоров’я
    • Здорові будьмо
    • Перед дзеркалом
    • Косметичний салон
  • Дім, сад, город
    • Затишна оселя
    • Квіти на підвіконні
    • На городі
    • На клумбі
    • У господі
    • Прикрашаємо садибу
    • Рослини-цілителі
    • Урожайний сад
  • Господиням
    • Рецепти страв
    • Домашній технолог
    • Вишивка
    • В’язання
    • Шиття
    • Декор
  • Довідкова
    • Пряма телефонна лінія «Порадниці»
    • Юридична консультація
    • Між нами, споживачами
    • Привітання, оголошення
    • Самотнє серце
  • Передплата
  • Реклама
  • Контакти
No Result
View All Result
  • Головна
  • Культура і життя
    • Порадницька гостина
      • 2004
      • 2005
      • 2006
      • 2007
      • 2008
      • 2009
      • 2010
      • 2011
      • 2012
      • 2013
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • Порадницька гостина. Відеоверсія
    • Новини
    • Виставки
    • Події
    • Постать
    • Традиціі
    • Спорт
    • Подорож з «Порадницею»
    • Рецензії
    • Поради священника
    • Життя як воно є
    • Родина
      • Він і вона
      • Долі людські
      • Батьки і діти
  • Краса та здоров’я
    • Здорові будьмо
    • Перед дзеркалом
    • Косметичний салон
  • Дім, сад, город
    • Затишна оселя
    • Квіти на підвіконні
    • На городі
    • На клумбі
    • У господі
    • Прикрашаємо садибу
    • Рослини-цілителі
    • Урожайний сад
  • Господиням
    • Рецепти страв
    • Домашній технолог
    • Вишивка
    • В’язання
    • Шиття
    • Декор
  • Довідкова
    • Пряма телефонна лінія «Порадниці»
    • Юридична консультація
    • Між нами, споживачами
    • Привітання, оголошення
    • Самотнє серце
  • Передплата
  • Реклама
  • Контакти
No Result
View All Result
Порадниця
No Result
View All Result
Головна Пряма телефонна лінія «Порадниці»

Про реформування освіти в сільській місцевості та створення опорних шкіл

26 Червня, 2019
in Пряма телефонна лінія «Порадниці», Рекомендоване
0
Про реформування освіти в сільській місцевості та створення опорних шкіл
0
Поділилося
151
Переглянуло
Поділитися у FacebookПоділитися у Twitter

На запитання про опорні школи відповідає представник директорату шкільної освіти Міносвіти України Анна ПУЦОВА

— З якої причини в Україні запроваджують опорні школи?

— Опорна школа або опорний заклад освіти — це саме той заклад, який на доступній території (приблизно в радіусі 15–20 км) має низку переваг порівняно з іншими, розташованими на певній території. Йдеться про сільські школи та розташовані в районах і селищах міського типу, на сьогодні це законодавчо так врегульовано.

 

— Коли почалася ця реформа?

— Збір першої аналітичної інформація щодо створення опорних закладів почався у 2016 році. Тоді було створено понад 100 опорних закладів. Розпочато активізацію цих процесів змінами до постанови Кабміну від 2016 року, зрештою основним рушієм стали 2 реформи — освіти та децентралізація. У цьому питанні вони перетинаються найтісніше, бо засновниками шкіл є органи місцевого самоврядування.

 

— Чи існує аналогічний закордонний досвід, чи це суто українська реформа?

— Його має Польща, де більш як 10 років відбувалася децентралізація, та країни Балтії. Але польський досвід ближчий для України з огляду на схожість наших держав за територіальною ознакою, а тому зважати на досягнення поляків, маючи в Україні понад 40 млн. громадян, для нас логічніше, ніж на економічні дива в європейських країнах із населенням 3 млн. Складність української ситуації й у тому, що наші території розмаїті за географічними ознаками, і це велика проблема, в т.ч. при створенні опорних закладів. Наприклад, на моїй рідній Чернігівщині це організувати складніше, бо є громади, які в радіусі мають 35 км і частково 15 км з них — повне бездоріжжя.

 

— А які чинники найперше беруть до уваги при створенні ОШ?

— Нормативно міністерство визначило, що процедура обрання опорної школи має бути визначена засновником закладу, тобто відповідною радою, і заклад має бути добре оснащений, із належною матеріально-технічною базою, певними характеристиками, які рамково наразі прийняті Кабміном у новому положенні про опорний заклад та освітній округ.

 

— Чи передбачена максимальна відстань до опорної школи?

— Припустимого кілометражу щодо підвезення немає, але зазначено, що всі учасники освітнього процесу, тобто учні, вчителі, а може, й дирекція, мають бути 100-відсотково підвезені до ОШ з усіх точок. Засновник, беручи на себе відповідальність зі створення ОШ, зважатиме на відстань і проблематику організації підвезення, аналізуватиме це. Є санітарно-епідеміологічні норми; там написано, що учні шкіл I ступеня можуть бути в дорозі 15 хв. (в один бік), II і III ступенів — не більш ніж 30 хв. (в один бік).

 

— Чому потрібно змінювати систему середньої освіти на селі?

— Чи не найбільша проблема в тому, що в нас безліч малокомплектних шкіл, де обмаль учнів. Раніше населені пункти створювали при певних підприємствах, колгоспних виробництвах, аграрних комплексах, але були й ті, що склалися історично. Останні й донині — доволі великі села із населенням від 600 осіб. Але нещодавно ми робили мінімальний аналіз в одному з районів і знайшли там школу І ступеня, де мало б навчатися щонайменше 4 класи дітей, а навчається лише 7 учнів. А школа функціонує в повному обсязі! Ми ж не можемо сказати, мовляв, дітей мало, тож закривайте все. Доводиться шукати інші можливості, й саме тому створюють опорні школи. І це не вимога, не панацея, але певна можливість оптимізувати витрати місцевої влади та місцевих громад і зрозуміти, на чому їм робити акцент надалі та яким чином використовувати певні приміщення.

Наприклад, на Чернігівщині свого часу довелося побувати в школі І–ІІ ступеня, де за санітарно-епідеміологічними нормами було все потрібне для навчання, спортмайданчик тощо, все гаразд, і там же на території закладів є підприємство з сироваріння. Тобто шкільна територія, яка стала непотрібною через значне зменшення кількості учнів, використовувалася виробником від громади, який був зареєстрований, платив податки, брав участь в обгородженні території, у підтриманні її в належному стані. Таким чином у селі було знайдено можливість для певного розвитку цієї території.

 

— Хто і як обиратиме опорні школи серед усіх шкіл району? Чи врахують думку селян, родин школярів, учителів?

— У постанові про опорні заклади йдеться про те, що заклад обирає засновник, тобто орган місцевого самоврядування, як-от районна рада чи об’єднані територіальні громади. Районна рада або орган місцевого самоврядування обирає опорну школу на конкурсних засадах.

Тобто мають затвердити певні критерії, які різнитимуться у кожній місцевості. Це все можна врегулювати завдяки рішенням місцевої ради, що має змогу на місцях вирішувати певні питання. Можливо, хтось захоче, аби для вибору опорних шкіл була створена певна комісія, а хтось інший — щоб відповідне рішення було винесене на громадські збори. Поки що всі ці варіанти можливі, оскільки наразі в постанові немає чітко прописаної процедури. Постанова не регулює це питання.

 

— Чому є спротив створенню опорних шкіл?

— Вважаю, що проблема не в освітньому полі, а в спілкуванні з громадами, інформуванні населення. Тож дуже вдячна «Порадниці», яка порушує такі теми і дає змогу поговорити про це. Процес має починатися з інформування. Звертаюся до засновників закладів: не бійтеся людей, вони вас вибрали! Треба йти до них: у нас є проблема, але маємо її разом розв’язати. Треба розуміти, що дітям і громаді потрібні розвиток, можливість забезпечити доступну та якісну освіту. Якийсь заклад стане філією, а якийсь — опорною школою. Водночас треба пояснювати батькам найменших школярів: перший ступінь завжди залишається найближче до дитини. Тобто філія з І ступенем освіти — орієнтовно з 1 по 4 клас — завжди буде в селі. А вже за 4 роки можна буде пояснити дитині, що зараз вона ходить до школи пішки, а потім її возитимуть на автобусі, а отже, має знати правила дорожнього руху тощо. Є певний період підготовки до цього процесу.

 

— Нещодавно міністр Ліля Гриневич казала про несприйняття ідеї цих змін самими вчителями, хоч дуже погано, коли один учитель викладає кілька предметів, бо не зробить учня успішним, тож виникає питання: школа потрібна дітям чи вчителям? А ще ж і такий нюанс: було в 3 школах 3 директори, а тепер буде один. І тут людський фактор має значення.

— У допомозі в налагодженні цього публічного діалогу є великі напрацювання шведського проекту з підтримки децентралізації в Україні SKL INTERNETION. Вони допомагали багатьом громадам налагоджувати цей процес демократичним, відкритим шляхом. Приходили в громаду, збирали різні групи осіб, спілкувалися окремо з батьками, окремо з учителями, окремо з дітками, окремо з керівниками, далі потрошку їх групували, знаходячи певний консенсус і точки перетину.

Тому що керівник району чи громади думає, що це дорого коштує, директор не хоче поступитися повноваженнями, вчитель давно викладає і не хоче змін, а дитина нічого не думає, бо за неї вирішують батьки.

Що ж стосується дитини, то важливо, що вона має йти до школи охоче, а не з примусу. Більшість дітей, яких опитували окремо від дорослих, кажуть, що хотіли б їздити до школи на автобусі, бо так цікавіше. Але потім приходять батьки і починають кричати, мовляв, заберете школу — і помре село. Як зазначав один із експертів проекту U-LEAD з Європи — покажіть мені хоч одну школу, яка б урятувала село! Заглиблюючись у це, ми забуваємо про учня, а дорослих найперше мають цікавити його інтереси!

 

— Розкажіть про кампанію від Міністерства регіонального розвитку «Новий освітній простір».

— Це ініціатива заступника міністра з регіонального розвитку Лева Парцхаладзе. У Васильківському районі Київської області зробили школу у селі Путрівка, яка має просто казковий вигляд. Відео можна знайти на Ютубі. Це різнокольорова школа, належно обладнана, у т.ч. і для діток з особливими потребами, оснащена певною технікою. Вона згодом здобула статус опорної, хоч на момент ремонту там навчалося лише близько 200 учнів, а зараз — чи не втричі більше. Якщо показати цю школу та інші, збудовані за принципом нового освітнього простору, сільським дітям і запитали, чи хотіли б навчатися в такій, — почуєте відповідь: “Так!”

 

— Які нові функції, права, обв’язки набуває школа, обрана опорною? Скільки може бути філій на одну ОШ по максимуму чи по мінімуму?

— Щодо кількості філій обмежень немає. Тут усе залежить від проектної потужності закладу; якщо школа апріорі розрахована на 1000 осіб, то ніхто не звозитиме туди учнів з усього району. Треба зважати й на закладену законодавцем норму: не більш як 30 дітей у класі. Юридично статус закладу передбачає статут, печатку, вкладання коштів від певних джерел фінансування в опорний заклад. Опорним закладом управляє директор; філіями — завідувачі.

 

— А яким чином визначають, до якої саме опорної школи віднести те чи інше село?

— Тут усе залежить від засновника. Наразі зберігається тенденція, коли заклади створюють або в районних радах, або в об’єднаних територіальних громадах (ОТГ). ОТГ створюють серед підпорядкованих їм закладів опорний, а всі інші стають філіями.

 

— Хто відповідатиме за доставку дітей на навчання взимку, коли умови будуть складні?

— Ця проблема не в освітній площині, а в господарській. У нас досі незрозуміло, хто має відповідати за стан доріг, чи має цим займатися місцева влада, а чи це дорога районного або обласного значення? Тож проблема — в системі управління нашою країною. На Чернігівщині є віддалені населенні пункти, куди дорогу будували ще за Катерини ІІ, і вона краща за деякі сучасні.

 

— Чи передбачає статус опорної школи додатковий ремонт у ній, можливо, устаткування, обладнання спортзалу, майданчиків?

— Звісно, передбачає! Цей заклад має бути максимально комфортним для виконання вимог освіти державного стандарту розвитку особистості. Потрібна певна матеріально-технічна база і вмотивований вчитель. Це компоненти, без яких не реформувати сільську освіту, хоч би як розмалювали стіни. Але в нас є заклади на перетині ОТГ і районів. І діти з ОТГ ходять у районну школу. І коли ОТГ утворилося, то район каже: забирайте своїх дітей, ви ж не платите нам за них! Тож є певні конфлікти, але ми їх повинні вирішувати в діалозі, домовляючись про співпрацю, можливо, на умовах співфінансування закладу.

 

— Мешканці сіл цікавляться, що буде з будівлями шкіл, де навчалися старші діти, якщо вони перейдуть в опорну школу?

— Це питання слід урегульовувати. Будівлю можна використовувати для інших потреб. Можливо, коли в селі чи десь поблизу немає ФАПу чи потрібен геріатричний заклад тощо, тут питання господарської жилки, ініціативності. Все залежить від господарського підходу і можливостей для розвитку керівників ОТГ.

 

— Батьків турбують перевезення дітей. Хто відповідатиме за безпеку і як повертатимуться назад — разом чи ні?

— Дітей із віддалених сіл і раніше возили автобусом на навчання у сусідні села. Тож використання автобусів — не новина. Розклад уроків складають так, аби всі діти були зайняті до повернення додому. Чи це буде позашкільний захід, як-от гурток або група подовженого дня, коли йдеться про менших, або якісь уроки для старших. Щодо підвезення — карта з нанесеним на ній маршрутом із усіма зупинками узгоджується з поліцією; організація перевезень дітей шкільними автобусами здійснюється відповідно до чинних нормативно-правових актів України із забезпечення безпеки дорожнього руху, перевезень пасажирів автобусами, зокрема Закону України «Про дорожній рух», «Про автомобільний транспорт» та Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту.

 

— Скажіть, будь ласка, як організовують в опорних школах харчування дітей? і в яких випадках передбачено створення інтернатів?

— Не варто створювати таку опорну школу, при якій потрібен ще й інтернат. Створення інтернатів наразі передбачено лише при спеціалізованих закладах — спортивних, мистецьких, фізико-математичних. А учень опорної школи має жити вдома.

Що ж до харчування — все залежить від засновника, але за санітарно-епідеміологічними нормами є певний проміжок часу, коли діти мають їсти. Тут потрібно спілкуватися з батьками, бо певний відсоток за харчування сплачують вони, а певний — місцеві ради (по змозі). Та хоча б одноразове харчування необхідне. Якусь частину оплатить засновник.

 

— Як опорна школа має підготуватися до навчання дітей з особливими потребами?

— У положенні передбачено, що опорний заклад має бути доступним і для дітей з особливими потребами. Якщо перший етап реформування — це інформування, то другий — глибокий аналіз демографії, соціальних груп, їхніх інтересів, реальних потреб. Далі керівництву ОТГ слід зазирнути в певні методики, де пояснюється, як побудувати пандус, якими мають бути кольори, аби дитина зберігала спокій. І дуже багато залежить від асистента-вихователя. Рівень розвитку можливостей інклюзивної освіти нині вищий у рази, ніж раніше.

 

— Якщо за кілька років у селі зі школою-філією в рази побільшає школярів, чи можна буде змінити її статус?

— Звичайно!

 

— А що очікувати вчителям?

— Частина вчителів піде в опорну школу. Вчитель має розуміти: якщо відбувається певна трансформація, то вона має торкнутися і його. І якщо педагог хоче залишитися в системі освіти, бути включеним у цей процес, йому теж потрібно зробити для цього певні кроки. Багато залежатиме і від педагогічної ради колективу. Звісно, мають змінитися й заробітки вчителів. Та якщо навіть вчитель не хоче працювати в ОШ, нині в ОТГ є нові вакансії та посади, на котрі він може перекваліфікуватися.

Пряму лінію провела Ольга ГОЙДЕНКО.

 

 

Попередня публікація

Домашнє бананове морозиво

Наступна публікація

Насіння: забава чи повноцінна їжа?

Схожі публікації

Таврійський національний університет імені В. І. Вернадського — “Твій шлях до перемоги починається з навчання!”
«Порадниця» довідкова

Таврійський національний університет імені В. І. Вернадського — “Твій шлях до перемоги починається з навчання!”

29 Травня, 2025
Тетяна І Сергій Сили: «Разом ми — сила!»
Постать

Тетяна І Сергій Сили: «Разом ми — сила!»

15 Травня, 2025
Як не проґавити розвиток серцевої патології
Здорові будьмо

Як не проґавити розвиток серцевої патології

29 Квітня, 2025
Травень на городі, в саду та квітнику
На городі

Травень на городі, в саду та квітнику

28 Квітня, 2025
Марія Кречунєк «Чукутиха»: найвідоміша берегиня гуцульської пісні
Постать

Марія Кречунєк «Чукутиха»: найвідоміша берегиня гуцульської пісні

25 Квітня, 2025
Мирослав Попович: «Бути людиною — це бути здатним розрізняти добро і зло, прекрасне і потворне»
Постать

Мирослав Попович: «Бути людиною — це бути здатним розрізняти добро і зло, прекрасне і потворне»

11 Квітня, 2025
Наступна публікація
Насіння: забава чи повноцінна їжа?

Насіння: забава чи повноцінна їжа?

Залишити відповідь Скасувати відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Порадниця у Facebook

  • 2.5k Fans
  • Популярне
  • Коментарі
  • Останнє
“Шишки” після уколів: як вирішити проблему

“Шишки” після уколів: як вирішити проблему

9 Грудня, 2022
Чому лоскоче в горлі?

Чому лоскоче в горлі?

13 Січня, 2020
Як парость виноградної лози, плекайте мову…

Як парость виноградної лози, плекайте мову…

21 Лютого, 2019
Українські цибуляники

Українські цибуляники

28 Червня, 2023
Пристовбурні кола потребують догляду

Пристовбурні кола потребують догляду

0
Фінік з кісточки

Фінік з кісточки

0
Духовний щит українства

Духовний щит українства

0
Людина, яка була театром

Людина, яка була театром

0
Пристовбурні кола потребують догляду

Пристовбурні кола потребують догляду

6 Червня, 2025
Що робити, коли випадає волосся: радить лікар-дерматолог

Що робити, коли випадає волосся: радить лікар-дерматолог

6 Червня, 2025
На власну справу мешканцям прифронтових територій виділяють до пів мільйона

На власну справу мешканцям прифронтових територій виділяють до пів мільйона

6 Червня, 2025
Буряковий холодник

Буряковий холодник

5 Червня, 2025

Останні публікації

Пристовбурні кола потребують догляду

Пристовбурні кола потребують догляду

6 Червня, 2025
Що робити, коли випадає волосся: радить лікар-дерматолог

Що робити, коли випадає волосся: радить лікар-дерматолог

6 Червня, 2025
На власну справу мешканцям прифронтових територій виділяють до пів мільйона

На власну справу мешканцям прифронтових територій виділяють до пів мільйона

6 Червня, 2025
Буряковий холодник

Буряковий холодник

5 Червня, 2025
Порадниця

  • Реклама
  • Контакти
  • Передплата
  • Умови співпраці

No Result
View All Result
  • Головна
  • Порадницька гостина
  • Культура та життя
  • Порадниця юридична
  • Родина
  • Краса та здоров’я
  • Реклама
  • Передплата
  • Контакти