Через війну, окупацію велика кількість українців була змушена змінити місце проживання. Багато хто зіткнувся з проблемами в отриманні медичної допомоги через віддаленість та/або відсутність зв’язку зі своїм сімейним лікарем. МОЗ відповідає на найпоширеніші запитання щодо отримання ПМД (первинної медичної допомоги) та укладання декларації під час війни.
ЯК ЗМІНИТИ ФАХІВЦЯ І СКІЛЬКИ РАЗІВ МОЖНА ЦЕ РОБИТИ?
Якщо — через будь-які обставини, в тому числі від’їзд медика, спричинений воєнними діями на території України, — виникла потреба змінити лікаря, можете просто подати нову декларацію до нового фахівця. Стара анулюється автоматично.
Обирати лікаря та підписувати декларацію можна необмежену кількість разів.
Проте ви можете підтримувати зв’язок зі своїм лікарем дистанційно, навіть живучи в різних куточках країни. Телефоном чи в месенджері зараз можна отримати консультацію, рецепт за програмою «Доступні ліки» чи електронне направлення. Якщо маєте змогу зберігати контакт зі своїм лікарем, варто це зробити. Адже чим довше лікар знає пацієнта, тим краще розуміє особливості його здоров’я та ефективніше допомагає.
Водночас, якщо перебуваєте поза домівкою і потребуєте допомоги, можна звернутися в найближчу амбулаторію або центр первинної допомоги за місцем фактичного перебування. Нову декларацію для цього укладати не потрібно.
ЧИ ПРИПИНЯЄТЬСЯ ДІЯ ДЕКЛАРАЦІЇ В РАЗІ НЕВІДВІДУВАННЯ СВОГО ЛІКАРЯ?
Ні. Декларація залишається чинною. Але є причини, за яких її дія припиняється.
Наприклад:
- у разі ліквідації юридичної особи чи ФОП того закладу, в який подали декларацію;
- ваш лікар звільнився — тоді потрібно подати декларацію до іншого;
- декларація з педіатром неповнолітнього пацієнта припиняє діяти у день його 18-річчя, відтак слід підписати нову з терапевтом або сімейним лікарем.
КОЛИ ЗМІНИВСЯ НОМЕР ТЕЛЕФОНУ, ВКАЗАНИЙ ПАЦІЄНТОМ У ДОКУМЕНТІ
У такому разі інформацію потрібно оновити. Змінити номер телефону можна через електронну форму на сайті Національної служби здоров’я України (НСЗУ) у розділі «Громадянам». Щоб подати запит, потрібно вказати прізвище, ім’я та по батькові, дату народження, ідентифікаційний номер, документ, що посвідчує особу, його серію та номер. А також накласти кваліфікований електронний підпис. Отримати його можна у фіскальній службі, Казначействі, «ПриватБанку», у платних надавачів електронних довірчих послуг тощо. За цим запитом пацієнта НСЗУ змінює налаштування, і з’являється можливість оновити номер телефону.
Щоб перевірити статус поданого запиту, використовуйте сервіс «Перевірка стану запиту» на сайті НСЗУ.
Там потрібно ввести реєстраційний номер запиту. Збережіть його після подачі запиту. Після того, як запит буде виконаний і метод аутентифікації, тобто попередній номер телефону, анулюється, зверніться до лікаря, з яким уклали декларацію, й оновіть свій номер телефону.
ДЕ ДІЗНАТИСЯ ПРО ЛІКАРІВ, З ЯКИМИ МОЖНА УКЛАСТИ ДЕКЛАРАЦІЮ?
Усі дані про заклади ПМД, які мають договір із НСЗУ, та про лікарів має Національна служба здоров’я України. Зараз, на жаль, з міркувань безпеки її дашборди закриті. Проте таку інформацію можна отримати за телефоном контакт-центру НСЗУ — 16-77.
Якщо відсутня можливість укласти декларацію з лікарем у найближчому медзакладі ПМД, оператор підкаже інші. У тому числі й про фахівців приватних медзакладів та ФОП, із якими також можна укладати декларації.